Längden är inte allt

De ögonblick då spel har fångat och hållit mig fast med ett järngrepp är ytterst få. Sanningen är att jag i dagsläget sällan klarar ut det jag spelar. Istället blir det ett par intensiva spelsessioner innan jag når den punkt då jag tappar intresset eller något i mitt övriga liv kommer i vägen. Det beror inte på att spelen i fråga är ointressanta. Det beror på att spelen är för långa. Listan på sådana titlar skulle kunna göras alltför lång och det har kommit att bli ett stort störningsmoment för mitt spelande. Man skulle visserligen kunna skylla mina avbrutna genomspelningar på en inneboende rastlöshet eller brist på självbehärskning, men istället vill jag skylla på några andra. Jag vill skylla på konsumenterna.

Enda sedan jag började läsa om spel så har jag noterat att en kort spellängd per automatik anses vara något negativt, vilket är fullt förståeligt i en bransch där huvudkonsumenterna är tonåringar. Alla har inte råd att punga ut för fem spel i månaden. Man vill därmed kunna avnjuta månadens spelköp så länge som möjligt. Kort speltid har dessutom blivit en befogad anledning att ge en titel lägre betyg, även bland större spelsajter. Detta kan självklart påverka ett spels försäljningssiffror och utvecklare är därför mån om att göra dem längre.

Men är denna mentalitet om att ’’långt är bäst’’ verkligen korrekt? Det är här åsikterna går isär, men som ni antagligen förstått vid det här laget håller jag inte med. Det är alltför ofta jag upplevt moment som på ett ogenerat sätt implementerats i spel för att förlänga speltiden. Ta Bioshocks långrandiga partier som exempel där spelaren tvingas gå tillbaka till tidigare utforskad mark för att hitta specifika föremål. Eller varför inte Final Fantasy XIII som enligt mig enkelt kunde ha kortats ned med några timmar utan att det nödvändigtvis hade påverkat upplevelsen negativt. Istället bjuder spelet på ett långdraget och repetitivt äventyr,vilket längre spel tenderar att göra.

Missförstå mig inte nu. Alla långa spel är inte ett ihärdigt inferno. Mass Effect och Half Life 2 är två exemplariska spel på hur man genom temposkiftningar, variation och skicklig berättarteknik kan göra ett långt spel underhållande rakt igenom. Skillnaden är enligt mig att dessa titlar behöver en lång speltid medan många andra innehåller krystade inslag endast med syftet att förlänga speltiden. Jag föredrar hellre de utvecklare som lyckas fånga kärnan i upplevelsen och vågar förmedla den i sin renaste form utan några överflödiga inslag. Ta Remedys Max Payne 2. Detta spel var väldigt bra för sin tid, men eftertexterna rullade efter ungefär fem timmar. Trots att spelet har behövt stå ut med mycket kritik för sin korta längd, är det mer av detta jag vill se i framtiden.

Det är här den mer casual-orienterade konsumenten som vi spelinsatta så snabbt brännmärker, spelar en viktig roll. Denna person har andra intressen som inte berör spel och vill därför ha en intensiv upplevelse när man väl sätter sig ned och spelar. Och visst är det en uppåtgående trend att göra spelupplevelsen mer koncentrerad med Gears of War, Uncharted 2 och Heavy Rain som tydliga exempel. Även nätdistributionen som har en större casual-public har kommit till insikt om konsumenternas behov av kortare spel, vilket har gett oss den briljanta uppfinningen episodspel. Episodspel är nämligen ett utmärkt sätt att kunna återanvända likartade spelmoment utan att det känns långdraget eftersom man släpper spelen med jämna mellanrum.

Med andra ord ser framtiden ljus ut för oss som uppskattar kortare spel. Även om Japan alltid kommer förse oss med ändlösa rollspel så ser jag det som något positivt att spel i allmänhet idag blivit kortare. Och ni som inte håller med kan finna tröst i tanken att ett riktigt bra spel alltid ska gå att återvända till. Om och om igen.
+ Aldo Sartori | 13 maj 2010 10:45

Kommentarer

GameManiac 13 maj 2010 10:54

Håller verkligen med att ett spel inte behöver vara sämre för att det är kort. Föredrar när spelet är lite kortare och istället är mer genomarbetet.

remag 13 maj 2010 11:08

Tilläggas bör att många långa spel som tex FF13 ibland känns krystade och att man ibland har tryckt in onödiga element för att dra ut på speltiden. Då ser jag hellre ett kortare spel med jämn kalité än ett långt spel där den uppskattade spelglädjen totalt ändå inte motsvarar den i ett kortare spel.

Final Fantasy må vara ett hejdunrades spelserie, men jag talar nog för fler när jag säger att väldigt många partier i vissa FF-spel hade man klarat sig utan även om man förlorat en sju-åtta timmar.

 
13 maj 2010 12:05

Jo, jag håller med att vissa långa spel kan kortas ner och att det är svårt att hitta bra långa spel som lyckas få till allting rätt. Dock så föredrar jag hellre ett bra långt spel framför ett bra kort eftersom jag har en stark tendens att verkligen sugas in i spelens värld och livet känns så tomt när det är över.. typ...

mehzk 13 maj 2010 14:33

Ett kort spel är ett spel som man aldrig spelar mer än i några timmar. Så, ett kort spel är aldrig bra.

Zethish 13 maj 2010 14:44

Håller med dig Aldo. Kvalité framför kvantitet, oavsett spelets längd. Nu för tiden går det så långt att recensenter drar ned betyget på genuina singleplayer-spel därför att de saknar just multiplayer eller andra funktioner som utökar livslängden. Då är alltså Ultima Online världens bästa spel alla kategorier eftersom det håller så otroligt länge?

Samson Wiklund 13 maj 2010 16:09

Zethish: gör vi?

Vodkacitron 13 maj 2010 16:22

Längd är ju något ett spel måste ha. Det får ju inte vara för kort, då är de ialf inte värt 600kr i mina ögon. Att köra ett bra spel i 60timmar är roligare än ett super bra spel på 3timmar. Tex så tyckte jag att braid var dåligt och slöseri med pengar. 30minuters spelande.. sen då? Kul att sitta och spela om spelet när man redan vet vad man ska göra, nej.

Men som vanligt är ju JRPG min favo genre och där finns de ju alltid lite längd, brukar för de mesta vara minst 60timmars spelande om man vill klara allt som allt.

Sen är tidslösa spel jävligt roliga också, dvs multiplayer, musikspel och allt de andra som faller in.

saifer 13 maj 2010 16:41

Ofta att du spelade igenom Braid på 30min :P

Zethish 13 maj 2010 17:18

Samson: Det var inte riktat till någon av er. Närmast i minne var det gametrailers som gjorde så.

Zetfan 13 maj 2010 22:20

Jag håller på Vodkacitron med priset och så, känns inte riktigt värt o betala 500-600kr för ett spel på 4timmar när man kan få spel för samma pris som håller bra mycket länge än så. Många skulle nog inte köpa en film på 20min för fullpris även om den vore bra?

Men sen att dom fyller ut vissa spel med ''skit'' bara för att göra dom längre det är ju inge vidare tycker jag.

Vodkacitron 13 maj 2010 22:56

Saifer: lite överdrift ^^ Men runt en timme tog det ialf. Sen efter den lilla spelstunden har jag ju aldrig kört om spelet. Man vet hur man ska göra och det är inte kul längre.

Skulle faktiskt varit nöjdare med typ Worms. Men Braid var på rea och alla säger ju att de är SJUUUUKT BRA, så därför kände jag för att testa spelet. Men gud va kort och snabbt det var.

Om man är rik så kvittar de väll, då kan man ju köpa ett nytt spel när de tar slut och på så sätt är det "ett bra spel". Men om man har råd med bara ett spel så är ju sånna spel helt kassa. En slags god snabbmats burgare.

Samson Wiklund 13 maj 2010 23:40

@VodkaCitron: att ta sig till slutet av sista banan tar ca 45 minuter.

Att däremot förstå alla subtila hintar om vad mer man kan göra som t ex hitta alla gömda stjärnor, förstå den komplicerade berättelsen och fatta alla referenser - tar flera veckor.

Herr Inkognito 14 maj 2010 02:24

Typo i andra stycket, det ska vara ända inte enda.

 
14 maj 2010 11:11

Jag har absolut inget emot korta spel för hellre korta än för långa ^^

McOlsson 17 maj 2010 06:22

Absolut! Kvalité framför kvantitet!
Exempel:
Alla polare gnäller att MW2 SP:n var för kort, då frågar jag alltid: "Men var det inte jävligt kul?" "Jodå men ändå liksom.." får jag oftast till svars.

 
17 maj 2010 07:49

MW2 var jag riktigt besviken på :/...det var för mkt överdrivna action sekvenser i spelet och det finns ingen chans att hålla 2 shotguns utan man rycks tillbaka av rekylen. Och Multin var ju så jädra kass och fanns inte så många roliga banor heller som man kunde njuta riktigt på.

Men mysuken på MW2 var fan lysande :D

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Magical Starsign

DS

Weird Al

5 sep 2011 20:59

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)