Veckolista: Gör om, gör rätt!
Vi spelare finner oss allt för ofta sittandes där med den sura jävla kakan i handen. Och det sorgligaste är inte att 600 kronor nyss flytt sin kos, inte alls. Det som tynger mest är all den potential som gått förlorad. Pengar kan vi samla ihop igen, men det där spelet som kunde ha blivit får vi antagligen aldrig spela.
Redaktionen har satt sig ner och funderat. Vilka spel har vi blivit mest besvikna över? Vilka spel hade vi hoppats allt för hårt på? Vilka spel levde inte upp till hypen? Vem skulle vi vilja se göra om och göra rätt?
(Vi vill upplysa om att listan inte representerar den samlade redaktionens åsikter utan enbart den iblandade skribenten. Den enhetliga och sammanhållna ytan till trots är redaktionen full av separata individer, av vilka såklart inte alla kan ha lika bra smak som alla andra.)
Enslaved
Peter
Duke Nukem Forever
Linus
Hela spelvärlden började fnittra lite. Greven var tillbaka! Visst, efter fjorton långa år och dubbla utvecklarbyten förväntade vi oss inget polerat mästerverk, men vi kunde ha överseende med det. Duke Nukem ju! Att spelet skulle kännas just fjorton år gammalt redan på releasedagen hade vi dock inte räknat med.
Vid recensionstillfället beskrev jag det som en oslagbar mix av dåliga idéer och sämre utförande, vilket beskriver spelet perfekt. Grafik gjord av kattmat och fingerfärg, obefintlig AI, tråkiga banor och tråkigare vapen, samt pussel så värdelösa att det svider lite i tolvfingertarmen bara av att tänka på dem. Visst var Duke där i mitten av allt, men att sätta ett körsbär i en hög med bajs är antagligen definitionen av uttrycket ”too little, too late”.
Brink
Peter
Daikatana
Niklas
Men någonstans på vägen började saker och ting gå fel. Var det kanske Romeros rockstjärne-personlighet som satte käppar i hjulet? Att han tvunget skulle ha ett multimiljondollar-kontor längst upp i en skyskrapa i Dallas? Att han skulle ha pengar till sina dyra hobbys, som att köra Ferraribilar? Att stora delar av utvecklingsteamet tröttnade och slutade? Hur som helst ledde detta och andra saker till att spelet blev försenat med hela tre år. Daikatana, som skulle ha kommit ut 1997 med den då svinsnygga Quake 2-motorn släpptes nu istället år 2000. Problemet var bara att då var inte motorn så het, med tanke på att både Quake 3 och Unreal Tournament släppts.
Inte nog med att spelet när det släpptes alltså var fult, det drogs även med andra problem. Att antalet gånger man kunde spara var begränsat, och att de datorkontrollerade medhjälparna bara var i vägen var bara två av de många anledningarna till att Daikatana blev... Bajs.
Metroid: Other M
Linus
Fuck you.
Too Human
Salle
Men åren gick, och spelet bytte konsol och det började lukta Duke Nukem om förseningarna. Skulle det ens bli nått av det? Så 2005 köpte Microsoft rättigheterna och nu blev det åka av. Skärmdumpar landade som granater på internet och visst såg det episkt ut, för att inte säta explosivt. Tre år senare fick vi resultatet. Det som på pappret kändes som en given succé, blev ett enformigt och på många sätt trasigt spel. Att det fanns intressanta idéer lös såklart igenom, men slutförandet var under all kritik.
Final Fantasy: Dissidia
Malin
Så utannonseras då Dissidia under den tid post-Final Fantasy XII då serien blev allt mer omöjlig att hålla koll på. Jag blev överlycklig! Äntligen ett fightingspel som blandade karaktärer från alla spel i en episk showdown. Dessutom tycktes det som att den gemensamma mytologin från serien också skulle följa med eftersom vad som såg ut som Ifrit och Shiva utgjorde loggan. Äntligen skulle jag få uppfylla den dröm som under en kort spelsekvens blev sann 1998, nämligen att spela Sephiroth! Dessutom mot mina vänner som var helt ointresserade av allt som inte var Soul Calibur eller Smash Bros.
Så släpptes Dissadia och var (till största del) en enspelarupplevelse på ett rutnät där du inte får välja karaktär. Till Playstation Portable. Vem HAR ens en Playstation Portable?!
Halo: ODST
Linus
Hade ingen sagt något hade jag trott att jag spelade med Chiefen den här gången också. Möjligtvis Chiefen med en förkylning. Man fick gå lite långsammare, men inte mycket. Livmätaren återvände, men det gjorde också den uppladdade energiskölden, bara med ett annat namn. Smygande såg vi inte mycket av, och något gerillakrigande blev det alls inte.
Om stealth i Halos universum får vi fortsätta drömma, om inte 343 Industries bestämmer sig för att ge oss vad Bungie en gång pratade om.

Kommentarer

Många fann en stor charm i spelets setting vilket jag absolut kan förstå, men tyckte det var så förbannat tråkigt att plattformandet var helt utan risker. Dessutom förväntade jag mig mer utforskande, men det fanns i princip bara en väg att gå. Kunde lika gärna vart korridorer.

Enslaved är ok, men jag anade redan från början att det skulle bli en kalkon. Hela spelet i sig är aldrig utmanande även om du spelar med de svåraste inställningarna. Lite som om man snott de tråkiga partierna från uncharted och gjort de dummare oc ännu enklare. Man behöver nästan vara skillad för att misslyckas på med Enslaved.
tycker samtliga nyutgivna spel från Square-Enix borde vara med på listan för övrigt :)

och kom igen: jag fattar inte hur någon ens kunde tro på Brink från första stund. Det borde räcka med att skriva Quake Wars: enemy territory. Närmare beskrivning är överflödig.

nu spammar jag men Malin: det spel du letar efter heter Ehrgeiz och innehåller mycket riktigt karaktärer från final fantasy VII. Det släpptes aldrig utanför Japan, men jag lyckades få tag i ett exemplar. Det är lite av ett beat em up med rpg-levlingsinslag. Inte så jättekul i längre stunder, men finalfantasy-kåt som man var i sin ungdom, svalde man allt.

Enslaved sålde rätt kasst för att vara GOTY. Dessutom var det kasst. Tyvärr är jag och Malin de enda som verkar förstå det. ;)

Metroid: Other M är nog det sämsta spelet jag någonsin spelat. Det var ju ett skämt, undrar liksom vad folk tänkte på när det gjorde det.
Hoppas att Retro kommer tillbaka och gör en till trilogi.
Fler publikationer
Alla Hjärtans dag - SpeltipsArtikel |
Nyhetskrönika: VGA.Nyhetskrönika |
Nyhetskrönika v. 48!Nyhetskrönika |
tyckde enslaved va ett helt ok spel, ett spel som borde vara med dock är Prince of Persia , att dem lyckas ta bort allt som var bra med serien är helt otroligt. Dock ett snyggt spel , men va gör det när allt annat är skit.