Veckolista: Tio genrebyten från framtiden

Ibland stagnerar en spelserie. Hur bra ett grundkoncept än är krävs det ibland förnyelse. När detta händer kan spelskaparna välja att låta serien dö ihjäl sig, eller ta ett hårt grepp om kalsonglinningen och ge sig ut på okänt farvatten. Ibland resulterar det i briljanta nytolkningar av serien, andra gånger går det rent åt helvete och fansen sliter huvudet av utvecklarna.

Häromveckan mottog vi ett märkligt kuvert, levererat av en man med spretigt hår i en silvrig DeLorean. Kuvertet innehöll bild på hela redaktionen sittande i en svävarbil med vars en Wii U, samt ett brev med tio stycken mycket udda genrehopp, som ingen av oss hört talas om… än.

Spel: Portal: Love, you monster
Genre: Datingsim
När det kom ut att företaget bakom Love+ skulle hjälpa Valve med den senaste installationen av Portal var det många som rynkade på näsan. Men såhär i efterhand vet vi bättre. Portal: Love, you monster är dating-simulatorernas mästare, med enorma, hysteriska konversationsträd, vrickade dating-scenarion och, framför allt, dundersköna karaktärer. Att en mix av Companion Cube, portaler och ohämmad flirtning skulle vara så perfekt visste nog ingen. Men så är det, Portal är utan tvekan det ultimata substitutet för ett riktigt kärleksliv.

Spel: God of Warfare
Genre: Isometriskt action-RPG
Diablo-dödaren #1 var det många som sa när man utannonserade God of Wars nya inriktning. Med Kratos välvaxade bringa och Greklands samlade mytologi, blodigare bataljer än någonsin tidigare och quick time events stup i kvarten skulle man erövra den isomatriska action-RPG:n. Så gick det väl… inte riktigt. God of War var både enormt enformigt, ensidigt och otroligt kort. Blod, nakna kvinnor och monster större än skärmen var alla trista försök att dölja ett spel som knappt går att rekommendera ens om den låg i rea-backen. Diablo sitter säkert i några år till, och Kratos får ta en vända till med vaxningen innan han är redo för den stora ligan.

Spel: World of Warcraft: Rise of the Brawl
Genre: 2D-fighting
Tänk dig världens största MMO-2D-fightingspel och du har World of Warcraft: Rise of the Brawl. Vad som startade som ett hobbyprojekt hos Blizzard skulle komma att bli ett av världens mest älskade slagsmålspel. Att kunna ändra utseende efter eget tycke, utrusta sin karaktär med mängder av tillbehör och vapen och sedan likt finaste RPG levla genom att möta allt svårare motståndare visade sig vara allt som behövdes. Spela en mot en, två mot två eller varför inte starta en guild och försök ta ner den mäktiga ragnaros med kombinerade erfarenheter och klasser. Med 10 miljoner användare är det svårt att inte förstå storheten i Horde Vs. Alliance, och med kommande expansionen Street Fighter Crusade lär knytnävarna fortsätta vina genom luften.

Spel: The legend of Zelda: Link's reanimation
Genre: Zombieslakt
Link är en liten grabb som bara ville klippa gräset och dricka mjölk. Men så en dag drog mörkret över Hyrule, och med den, mängder och åter mängder av zombies. Med buskarna och kycklingarna i fara är det upp till Link att rädda världen, och den fagra Zelda, från de odöda horderna. Att springa runt likt Braindead med en gräsklippare och fullständigt slakta horder av zombies har aldrig varit roligare. Lägg till en härlig sagobokshandling, co-op för upp till fyra, och en grafik lika platt som papper, och ni får den mysigaste, för att inte säga blodigaste, kreationen på många långa år.

Spel: Gears of War 1.3
Genre: Peka-klicka
Unreal Engine 3, som fått nästan alla spel att glänsa den här generationen, fick spänna sina muskler på allvar i Gear of War 1.3. Där fick man som Marcus Fenix ta sig rollen som mänsklighetens sista hopp i ett peka-klicka-äventyr som förde tankarna till Gabriel Knight-serien. Med hutlöst snygg grafik, puzzel att dö för och med en underbart avvägd action-del visade Epic Games att en simpel far-och-son-relation mitt i ett rasande krig kan få även de tuffaste män att falla i gråt. Precis när vi trodde att genren var utdöende kom Epic Games och räddade den, och startade en trend som vi nog kommer få se mycket av framöver.

Spel: Dead Space:
Genre: Pussel
I rymden kan ingen höra dig. Och det är väl tur det, för Dead Space: Solution kan vara det mest frustrerande puzzelspelet som gjorts, och det kommer garanterat få dig att vilja skrika. Lite som ett Tetris i rymden, fast med rikliga mänder blod och obehaglig ambientmusik. Samla förvridna utomjordingar i rad för att slita av deras armar, ben och huvuden, och lägg dem så packat som möjligt, för att utrymmet inte ska bli överfyllt. Dead Space ville så gärna starta en helt egen genre, men misslyckas på så många sätt. Inkonsekvent kontroll, malplacerade skrämseleffekter och samma strykfula grafik man använde i Ignition. Ljudet är det som är någorlunda positivt i spelet och räddar det från att göra ett regelrätt magplask.

Spel: Eye of the Bulletstorm
Genre: Livsstilssimulator
Hur är livet egentligen för en bindgalen suput i rymden? I första Bulletstorm fick vi följa Grayson Hunt på ett episkt äventyr fyllt av intriger och explosioner, men vad hände veckan innan? Vad händer en vanlig vecka i Hunts liv? I Eye of the Bulletstorm fick spelarna hålla i spakarna när Grayson går till sjukan och får glassplitter plockat ur läpparna efter att ha druckit lite väl mycket öl från glasflaskor öppnade med hagelgevär. Idén var bra, men spelet blev snart något fånigt med moment som ”pricka pottan”, där en måttligt berusad kapten försöker att inte kissa utanför. Snälla PCF, håll er till idiotaction, det är ni bättre på.

Spel: Resident Pokémon Evil
Genre: Survival Horror
Efter att i åratal misshandlats, utnyttjats och tvingats att strida för människornas sak vänder sig pokémons slutligen mot människorna. Ett samhälle som förlitat sig på deras förmågor slås i spillror och kvar finns ensamma överlevande i små rester av civilisationer. Resident Pokémon Evil är survival horror i sin rensate form. Du spelar Ash som måste, i jakt på mat och förnödenheter, använda sig av terräng och instinkter för att undvika de över 600 övermäktiga fiender som existerar i spelet. Grafiken och stämningen är otroligt mörk, och bryts endast av när en pastellfärgad pokemon kraschar igenom ett fönster bakom dig för att piska Ash till döds med lianer. Det är ett oerhört brutalt spel som förtjänat sin åldersmärkning på 18+. De utstuderade och plågsamma sätten att dö är nästan lika oräkneliga som antalet fiender. Ash själv kan inte göra mycket mot monstren, utan man får helt enkelt fly hals över huvud när något rör sig i det höga gräset. Efter en vända i Nintendos skräcksatsning kommer du inte sova på veckor.


Spel: Left 4 Dead: Room 202
Genre: Interaktiv roman
Ensamma tillsammans, fyra fullständigt olika individer på jakt efter lite frid och frihet. Och världen är överfull av zombies. En zombiekatastrof har aldrig varit mer känslosam än i Quantic Dreams nytolkning av Left 4 Dead. Istället för att skjuta sig fram får du styra din karaktär genom hektiska shoppingrundor med odöda i hälarna, försöka öppna bråkiga dörrar innan du blir ikappsprungen och leta efter ledtrådar som kan peka er i rikting mot säkerheten. För att i co-op simulera hur olika karaktärerna är får två personer använda Wii-motes, en använda Classic Controler och den fjärde Wii U:n. Spelet var fyllt med innovation, men kritiken var blandad. Vissa kallade spelet genialt, medan andra kallade det urfånigt. Sanningen ligger antagligen någonstans mittemellan.

Spel: Tom Clancy's Mass Effect
Genre: Stealth Action
Efter att ha hamnat i strålkastarljuset som mänsklighetens räddare i Mass Effect blev Shepard trött på att alltid ha allmänhetens ögon på sig. Han drog sig tillbaka och sökte ett karriärbyte, och med sin Spectre-träning i bagaget öppnade sig snart en position i Alliance:s underrättelsetjänst. Helt ensam, utan kompanjoner och utan SSV Normandy är Shepard istället utrustad med en arsenal av högteknologisk utrustning. Hans holografiska kroppsrustning, ljuddämpade vapen och hans militärgraderade cybernetik är både lojalare och dyrare än alla hans forna kompanjoner samlade. Nu är han ett rovdjur som smyger runt i The Citadels korridorer och spionerar, mördar och utpressar för Jordens räkning. Hitman, Splinter Cell och Mass Effect blandades alla samman i BioWares debut inom stealth action-genren.
+ Linus Svensson | 17 jun 2011 11:17

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Mass Effect 3

XB360

Avilinog

1 apr 2012 19:24

Alan Wake's American Nightmare

XB360

The Avion

23 feb 2012 10:37

Killzone 3

PS3

Arre

1 jan 2012 20:08

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)