Sommartävling med SF-Bokhandeln

Sommaren är här, så länge som man bor söder om dalaälven. Som alla vet har både DS och PSP skärmar som inte fungerar optimalt i direkt solljus och man vill ju gärna ha spelrelaterad underhållning även i hängmattan. Därför har Gameplayer, i samarbete med SF-bokhandeln, tävlingar där man kan vinna fem stycken spelrelaterade boktriologier!

Första Halo-trilogin The Fall of Reach, The Flood och The Cole Protocol i pocket.

Första Starcraft-trilogin Firstborn, Shadow Hunters och Twilight i pocket

WoW-trilogin War of the Ancients som samlingsutgåva i storpocket.


Vad behöver du då göra för att vinna?

Det hela är mycket enkelt.

Det finns två sätt:

1. Motivera vilket spel som du skulle vilja se som bok.
2. Motivera vilken bok du skulle vilja se som spel.

Ge ditt svar i kommentarerna nedan. Motivera också varför du tror att det skulle bli en lyckat bok eller spel. Redaktionen utser sedan fem lyckliga vinnare som får välja valfri trilogi.
TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD
+ Redaktionen |  2 jun 2010 15:47

Kommentarer

AccoWand 2 jun 2010 16:16

Sweet med lite tävlingar. Får glida tillbaka hit och droppa en motivering senare. Hur länge pågår den btw?

Malin Söderberg 2 jun 2010 16:26

3 Fina veckor. Bra att du noterade det, uppdaterar!

Vodkacitron 2 jun 2010 16:47

Bläh! De som har så mycket manga! Fy på er! Lotta ut Zelda mangor istället :3

TetrisLblock 2 jun 2010 19:49

Jag vill se Stephen Kings mastodontserie "Det Svarta Tornet" som spel. Här följer en motivering:

Det svarta tornet utspelar sig i en av de häftigaste fantasyvärldarna någonsin, storyn är otroligt genomtänkt och karaktärerna skulle passa som handen i handsken i spelformat. Med rätt utvecklare, rätt grafik och rätt musik tror jag att Det Svarta Tornet skulle kunna bli något alldeles extra!

Peter 2 jun 2010 21:10

Skulle vilja se nåt lite oväntat som GTA som bok. Rockstar är ju som bekant grymma på att berätta story så varför inte ett fett gangster epos i bokform.

Bok som blir spel skulle jag vilja se ett tungt rollspel signerat Bioware som utspelar sig i världen från The Malazan book of the fallen. Skriven av Steven Erikson. Tror det skulle passa bra då Malazan böckerna är fyllda med intressanta karaktärer och mycket intriger, politik och krig. Skulle kunna bli riktigt häftigt om det görs rätt.

Zarklon 2 jun 2010 21:34

Fable-serien skulle vara rätt maffig som bok.
Jag skulle gissa att det kanske redan finns någon bok kring Fable. Men en välskriven Fable bok skulle kunna bli riktigt tufft, då man kan både följa "Good & Evil". Sedan har Fable redan (vad jag tycker) en rätt maffig storyline att bygga på.

En bok jag skulle vilja se som film, eller "bokserie". Discworld av Terry Pratchett skulle kunna göras till ett tufft spel. Personligen tycker jag att Discworld är en mustig bokserie. Och mustiga böcker kan man göra mustiga storylines på. :)

Turumbar 2 jun 2010 21:38

Jag skulle vilja se en historia ur Fallout-världen som bok. Det är en ganska cool och farsinerande värld om man får säga så, sen så tror jag att många har lekt med tanken vad som skulle hända efter ett kärnvapenkrig. Ett exempel på att genren har sina fans är populariteten på filmer som "the book of Eli". Dock kanske inte boken ska handla om bibeln men ett intressant inslag vore tex vad det finns för religioner i wasteland och vilka konflikter som gror ur det.

SpyC 2 jun 2010 22:09

Gör bok av DRAGON AGE
Anledningar:
1. Ett redan välberyktat och bra spel som skulle fånga mångas uppmärkssamhet och sälja.
2. Spelets story har redan en tydlig röd tråd (även om det är ett rpg) som är lätt att skriva vidare på eller utveckla. Och då spelet har ett Index som slår de flestas i omfång så finns ju all bakgrundshistoria där om man skulle ha frågor om vissa delar.
3. Detta med svärd och magier ja, fantasy helt enkelt, ligger bra i tiden där man redan ser böcker och filmer med samma nish.
4. Varje bok ska ha ett budskap, i detta fallet tvingas oliktänkande raser och etter förenas för att befria sig från ett analkande hot som annars drabbar alla.

bjorehag 2 jun 2010 22:30

Gör en bok som utspelar sig i Heroes of Might and Magic-världen. Enklaste fantasyn nånsin, allt är redan uppbyggt så som författare räcker det med en story. Ta en av kampanjerna i HoMM 3 så är storyn också fixad. Sen blir boken helmaffig och så får vi en film fetare än Sagan om Ringen-filmerna på köpet. Mumma!

FlattusMaximus89 2 jun 2010 23:27

Final Fantasy skulle ju bli en lång och intressant bok, är så svårt att hänga med i handlingen tycker jag när man lirar Final Fantasy så jag skulle nog tycka det var riktigt bra om man i lugn och ro fick sätta sig ner och läsa storyn till dom olika spelen.

Kama Sutra "Aforismer om kärlek" skulle bli ett bra spel, där får man lära sig många olika tekniker så man är förbered inför vad som komma skall.

Gehenna 3 jun 2010 00:28

China Miévilles bok Perdido street station är en av mina absoluta favorit böcker. Världen den utspelar sig i är så egen och fantastisk och skulle upplevas bäst med andra i ett MMORPG.

Föreställ er att ni som en Garuda (hälften människa hälften örn) flyger över en enorm stad mitt i en industriell revolution för att sedan landa på ett hundra meter högt revben från en enorm och uråldig best, sökandes efter den mytomspunna vävaren en multidimensionell spindel.
Kanske är du en "remade"(en tidigare kriminell straffad av en ond regering) bestyckad med en ångmotor istället för ett hjärta. Förbannad kämpar du mot maktgalna vampyrer på en enorm ö av båtar, vevandes med ett möjlighets svärd, ett vapen skapat av en uråldrig mäktig ras.

Mitt bidrag till en grupp skulle vara en dextrier handlinger en vänsterhand som kan ta över sina fiender och eldsprutandes skulle jag skapa chaos i deras led.

Ett spel som utspelar sig i Bas-Lag skulle ta en livstid att utveckla och en livstid att ta sig ur.

zejho 4 jun 2010 14:23

Skulle vilja se en bok baserad på Heavy Rain.

Den absolut starkaste sidan hos spelet, förutom de nytänkande kontrollmetoderna, är enligt mig handlingen, som berättas på ett sätt man inte är van vid i tv-spel.

Den mörka och dystra staden skulle utan tvekan kunna målas upp på ett ännu starkare sätt i bokform, samtidigt som spänningen och jakten på mördaren säkerligen gör sig bättre i en bok än i ett spel.

sultan 4 jun 2010 16:05

Eftersom jag är i en sådan peka klicka spels period så började jag fundera på Liftarens Guide till Galaxen i ett sådant spel format... ja det är galet nog att fungera :P

I samma stil som Monkey Island remaken och den galna värld som Douglas målar upp borde kunna bli en klassiker i sann Lucas Art anda. Nej nu fan ska jag återgå och spela lite Day of the Tentacle...

AntoniuzZzZ 4 jun 2010 22:26

Angående vilket spel jag skulle vilja se som bok... Jag bollade mellan Brütal Legend och Red Dead Redemption ett tag... men till slut valde jag ändå Bioshock. Ettan alltså. Att vara hjärntvättad genom hela boken, grundlurad från början till slut var nåt som Bioshock gjorde väldigt bra. Om man bara lyckas hitta samma klaustrofobiska känsla i text som på bild så har vi en given succé.

En bok som skulle bli film är en svår en... men vad sägs om Vargbröder? Just stenåldern är ett område inom spelindustrin som inte används mycket. I bökerna lever huvudpersonen på att jaga, samtidigt som han befriar en skog från demoner. Perfekt upplägg för att göra ett överlevnadsspel. När jag var liten spelade jag peka- och klickaspelet Robinson Crouse. Inspirationen kommer nog därifrån.

The Ultra 4 jun 2010 22:44

Det finns ett spel jag skulle vilja se som bok, en bok jag faktiskt tror på, och en bok som med rätt författare skulle kunna bli riktigt bra.
Spelet jag pratar om är S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl.

Spelet har den perfekta dramatiska början där man plötsligt hamnar mitt ute i ingenstans på ett lastbilsflak. Någonting händer varpå man vaknar upp utan att minnas vem man är. Man får namnet "The Marked One" efter en tatuering, och en den enda ägodel man hittades med var en PDA som innehållen en textsträng. "Kill Strelok".

Man vet inte vem Strelok är, man vet inte vem man själv är, men ändå bestämmer man sig för att jaga, och döda denna man.
En jakt efter sig själv, med målet att stoppa sig själv från att göra vad Strelok tänkte göra, från att göra vad man själv tänkte göra.

Spelet har också en riktigt intressant miljö. Pripyat och området omkring Chernobyls kärnkraftverk. Kan man fånga samma känsla, och fånga den underbara miljö som spelet har, och få ner det i ord kommer enbart det göra boken underbar. Jag har sett både kända, och mer okända författare lyckas mycket väl med denna uppgift.

Storyn är kanske inte vattentät, men den får mig som spelare att hela tiden undra vem Strelok är, vad eller vem är denna man?
Den är fylld med frågor och mystik som man hela tiden vill fortsätta
för att på svar på de frågor man fått ställda under spelets gång.

Samtidigt som detta pågår bråkas det även vilt mellan diverse klaner som slåss om territorier. Monolithklanen, religiösa fanatiker med vilka Strelok nästan uppnådde sitt mål. Och vad är The Wish Granter.

Att få besöka "Chernobyl, where man made hell" i ord skulle vara en underbar resa. Kan man fånga den fantastiska miljön, den fantastiska känslan och ändå mystiken så skulle boken vara en succé.

mr headbanger 6 jun 2010 01:56

Något som jag skulle vilja veta mer utav är Half Life spelserien i detalj i en eller flera böcker.

Det jag vill läsa om är hur allt verkligen började, vad som hänt innan och så vidare mer i detalj runtom karaktärer som man har mött.
En sak som jag skulle vilja veta är varför Freeman vägrar prata eller om han rentutav har blivit stum eller är född stum, karaktären i sig är mystisk, många hemligheter bakom honom kan jag gissa på.
Finns många saker att ta upp som kan tas upp i boken/böckerna.

Saker som skett innan Black Mesa Inbound skulle vara bra att veta, långt innan det och kanske något framåt in i spelhandlingen.

Även bakgrunden till gränsvärlden Xen vore intressant att se från deras perspektiv hur deras liv är och olika karaktärer därigenom.
En annan person som jag länge har grubblat över och som vore något att veta mer utav vore G-Man. Det finns säkert fler saker som andra som spelat Half Life serian såhär långt som dom vill få reda på lite mer i detalj. För Gordon Freemans tankar kan man nog skriva om.

emodjuret 7 jun 2010 16:22

1. Spel som bok: Fahrenheit / Indigo Prophecy.

En styrka med att skriva om spelet till en bok är att man kan följa flera historier samtidigt. Då allting har en gemensam knutpunkt i handlingen, så kan man läsa om olika karaktärer i olika kapitel, utan att tappa den röda tråden. Något viktigt att ha i åtanke dock är att man hade stora möjligheter att påverka berättandet i spelet, vilket inte går på samma sätt i bokform. Därför måste boken hitta ett spår som läsarna kan känna igen sig i, även om de upplevde spelet på annat sätt.
Oavsett så kan jag inte tänka mig något bättre anslag än det som presenteras i spelet: en huvudperson tappar kontroll och medvetande och vaknar sedan upp efter att ha mördat en människa. Att hantera känslorna, leva vidare och även lösa det egna mysteriet är väldigt gripande. Samtidigt kan man läsa om samma händelse ur olika perspektiv ger ett härligt helhetsintryck, men även möjligheten att finna en protagonist man sympatiserar med mer än de andra karaktärerna.
En styrka med att göra spelet till bok är att det är inte mycket vapenbaserad action, vilket är spännande (och även svårt att förmedla med inlevelse) i bokform.

2. Bok som spel: Patient 67 / Shutter Island

Innan Shutter Island gick upp som biofilm så var det en kritikerrosad bok. Som spel så är det en psykologiskt jobbig thriller, där du som kriminalare skall finna en mentalsjuk mördare på en ö som isoleras av en storm. Miljöerna är bisarra och läskiga, och att det är just mentalsjukhuset som är beläget på ön bidrar inte till en mer välkomnande omgivning...
Tänk Alan Wake med Silent Hill, fast utan monster. Ett spel som säkerligen hade fått machomän att bli mörkrädda.

Mange92 7 jun 2010 22:46

1. Motivera vilket spel som du skulle vilja se som bok.
Jag tror att Bioshock serierna hadde kunnat bli riktigt bra fantasy rysare.

2. Motivera vilken bok du skulle vilja se som spel.
Eoin Colfer med Artemis Fowl böckerna tror jag hadde blivit ett rejält bra singleplayer MMO spel.

Flugan 7 jun 2010 22:51

jag gör detta på lörda orka inte nu :P

Mange92 8 jun 2010 14:00

Edit på min förra post...

Eoin Colfer med Artemis Fowl böckerna tror jag hadde blivit ett rejält bra singleplayer RPG spel.

Tommi 17 jun 2010 01:48

Mina förslag:

Spelet som skulle bli som bok måste väll bli Metal Gear eller någon av Metal Gear spelen just för att jag kan inte se något bättre spel som verkligen kan ha tillräckligt med story och intriger för att räcka till en hel bok. Plus att det inte är någon dålig story, det borde bli en spännande bok tycker jag också. Metal Gear Solid 4 vore något.
För att spänningen finns där och intrigerna med dramat om hur den ensamma människan motarbetar större krafter på bekostnad av sitt eget liv. Jag tycker det skulle te sig mycket bra i bok-form. En bok man skulle kunna läsa non-stop bara för att se hur det går så att säga.

Bok som jag skulle vela se som spel är George Orwell's bok 1984 för att se hur en sådan bok skulle se ut i spelform och för att bära in tankarna in på 2000-talet så att säga som finns i boken, det vore en bra tankeställare för den yngre generationen tycker jag som vore bra. Just för att samhället vi lever idag går mot ett övervakar samhälle som aldrig förut på grund av all den nya tekniken som finns idag.
Kanske någon ny typ av Heavy Rain men du beslutar om hur mycket du ska se av någons vardag och hur det påverkar den? Vore också roligt att se någon av de stora företagen göra det här spelet så att den görs ordentlig, vore uppfriskande att se någon ta risken också (Sony till exempel). För att Boken handlar mycket om hur en övre makt kan ta över och styra på ett tyranniskt sätt, det är en bok som även är aktuell idag vilket skulle göra spelet relevant idag tycker jag.

//Tommi

emodjuret 17 jun 2010 02:34

Tommi, missade du Mirror's Edge?

Tommi 17 jun 2010 15:06

Ne, vad är det med ME?

emodjuret 17 jun 2010 15:19

Storebrorssamhälle liksom. Kanske inte i samma anda som just 1984, men det är fortfarande ett budskap med samma tema från DICE. :]

Tommi 17 jun 2010 21:28

Inte så bra förmedlat, tycker jag. Storyn är inget att jubla över direkt tycker jag.

AccoWand 21 jun 2010 18:28

Spel som ska bli bok:

Canis Canem Edit - Rockstar Vancouver - 2006


Bok som ska bli spel:

Ondskan - Jan Guillou - 1981


Fötattte...jag orkar inte skriva en ordentlig motivation varför Rope Burns: Stories from the Corner ska bli spel & Fallout 3 - Operation: Anchorage ska bli film, då jag såg att tävlingen slutade idag. [cry] Får ser om det

Men,men kommer kanske skita ut mig något innan klockan slår noll, [zzz]

Brukar själv fantisera om att man är en drogkurir i Mirror's Edge då man inte har någon vetskap om vad man egentligen kånkar runt på. Verkligen tråkigt att de inte kan lyckas med ordentligt berättande eller story borta hos DICE då de är så förbannat skickliga på allt annat.

AccoWand 21 jun 2010 19:55

Fallout 3: Operation Anchorage i en historisk skildring.

Spelet's plot är som sagt att man i en spelaren i en simulering försöker erövra Alaska efter att Kina har invaderat. I spelet fokuseras det nästintill enbart om att man som scout/sabotör ska slå ut diverse taktiska punkter för att försvaga den kinesiska ockupation. Detta är ganska så enkelt berättat i form utav korta debriefings där man får sitt mål och vet att det finns fiender inget mer inget mindre.

Något jag tycker är otroligt synd då hela upplägget är otroligt intressant. Av flera anlednings. Kineser, komminister vs. militanta nationalister, Alaska som har en väldigt spännande natur och hur den kan ha förändrats efter kärnvapenkriget.

Skulle det skrivas en bok om denna invasion skulle jag vilja se den ifrån ett perspektiv 20år efter den blivit avslutad. Så att man kan får allting berättat ifrån båda sidor.

Hur kineserna samlade ihop sitt manskap och förberedde sig för denna invasion, vilken utrustning som krävdes och vad de förväntade sig för motstånd när de närmade sig de bebodda ställena i snölandskapet. Vad befälhavarnas plan var, hur de skulle gå till väga med hela operationen och framför allt vad de ansåg sig vinna i form av erövra Alaska.

Att även höra om berättelser av de militärer, civila och unga som såg de första kommunistiska båtarna anlända och hur de sedan agerade, att få följa deras öden och vet hur de agerade. Om de gav vika och hjälpte kineserna eller om de stupade i strid eller om de saboterade utrustningen ihop om förstärkning ifrån sin fallna regering.


Rope Burns: Stories From the Corner

En bok som är en samling noveller om en cut man's vardag och händelser bakom kulisserna på boxning scenen. Det djup som boken stundtals lyckas uppnå skulle ligga som grund i den nya genen story drivna sportspel.

Något som störde mig ofattbart när jag spelade Fight Night Round 4 vad det katastrofalt malplacerade story läget där EA Canada verkligen försökte få mig som spelare att "bygga" min egen fighter. Det var väl välgjort man tillhör de hjärntvättade massorna som år efter år köper de urvattnade sportspelen. Allt man fick för att bygga en relation till sin fighter var ett hyggligt läge att bygga en kroppsmodell men sedan tog det stopp. Man blev i dryga 20 timmar överöst av quick time event eller s.k "träning" och "tips" och "meddelanden" som egentligen var copy-paste av ca: 20 liknande texter och en almanacka där man säkert spenderade 20min bara att radera dessa förbannade texter.

Om man istället skulle ta vara på det berättande som finns i boken den mörka och verkliga värld som boxningen står på. Att verkligen kunna bygga upp en relation med sin Cut Man där han eller hon är lite som en faders gestalt Clint Eastwood Million $ Baby som nämns i en av berättelserna. Att den karaktär man skapar inte har max stats hela tiden eller att man alltid inte kan spamma slag knapparna utan att blocka, för att den karaktär man är i ringen är man även utanför och det är lika stor del i spelet som de minuter man spenderar i ringen.

Ett spel som ser bortom ringen och ständigt följer den boxare man är i vardagen och som ett "vanligt" spel. (Bully hade något på G i 4min men tappade det lika snabbt)

Mörkt, dystert och regnigt ska det vara för den 36åriga Irländska bandarbetare manskapat när man beger sig till gymmet för att slåss igen inte för att bli bäst utan därför man måste. Annars tar den utarmade vardag man lever livet av en. [cute]

SpyC 20 jul 2010 17:51

Så vem vann?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)