Spelhistoriens största floppar och misslyckanden: Del 1
Spelhistorien innehåller ett antal stora misslyckanden som bör förevigas. I ett antal artiklar framöver kommer vi att gå igenom några av de allra största flopparna och märkligaste incidenterna som branschen råkat ut för. I första delen tar vi upp vad som händer när begåvade utvecklare satsar helt fel.
Daikatana-hajpen
En del spel släpps trots att de kanske aldrig borde sett dagens ljus. John Romero hade skapat många kända FPS-spel så som Doom och Quake. När han sedan lämnade id Software för att starta Ion Storm blev naturligtvis skjutglada spelentusiaster lyckliga över att den store pangpanggurun nu skulle få fullständig kreativ frihet. Stolt tillkännagav han att Daikatana skulle bli det nya företagets första stora projekt och att de skulle lyckas utveckla spelet på sju månader, vilket hade inneburit en release vintern 1997.
Tre år senare släpptes Daikatana efter att ha hypats av den kontroversielle Romero under hela utvecklingstiden. Affischen ”John Romero's about to make you his bitch” blev mycket uppmärksammad och förstörde, med facit i hand, Romeros starka position i spelbranschen.
Daikatana blev en stor flopp. Försäljningssiffrorna var inte usla och det har definitivt släppts sämre spel, oavsett vad en del topplistor vill säga, men sett till förväntningarna är det definitivt ett av spelhistoriens större fiaskon. Buggarna, den föråldrade grafiken, den sömnigt genomförda Nintendo 64-konverteringen och en rad andra problem gör att vi i dag kan se Daikatana som tre bortkastade år för den i grunden ganska kompetente och kreative John Romero, vars rykte aldrig återhämtat sig.
Ion Storm producerade en del bra och en del mindre bra spel, bland titlarna märks Deus Ex, Thief: Deadly och Anachronox. 2005 upphörde man med all verksamhet.
3DOs konsolrevolution
Trip Hawkins hade i början av åttiotalet grundat Electronic Arts som snart växte till att bli en av spelvärldens största utvecklare och utgivare. 1991 lämnade han sin skapelse för att påbörja någonting nytt. Han bildade 3DO och hade för avsikt att göra ett stort avtryck i hårdvarubranschen likt han hade gjort bland mjukvaran.
På den här tiden tisslades och tasslades det mycket om CD-skivans möjligheter. Hawkins hade flera olika tricks för att få maskinen att växa till sig; dels skulle det bli branschens prestandamässigt tyngsta konsol, dels skulle man ta mindre royalties för varje sålt spel än konkurrenterna Sega och Nintendo. Dessutom skulle man inte tillverka maskinerna själva, utan sålde licenser till olika företag och fick sedan även royalties för varje såld konsol. Trip Hawkins goda kontaktnätverk var också något som imponerade då hypen byggdes upp.
I oktober 1993, efter enorm mediabevakning, släpptes 3DO och kostade sjuhundra dollar, vilket var och är en enorm summa för en spelkonsol. Konsolens fördelar kunde inte stå emot nackdelarna; priset och de mediokra spelen gjorde att köparna hellre väntade på andra alternativ.
Redan innan releasen hade 3DO dessutom inlett utvecklingen av uppföljarkonsolen M-2, ett projekt man sedermera sålde till Panasonic som tids nog kastade det i soptunnan även om man haft stor nytta av teknologin bakom den i icke-spelrelaterade sammanhang.
När Playstation släpptes gav 3DO slutligen upp. 1996 lät man sin maskin gå förlorad till de sälla jaktmarkerna. Att den ens överlevde så länge beror på att de många konkurrenterna – Atari, SNK, Commodore – också de misslyckades med att få ett övertag på marknaden.
3DO övergav hårdvarubranschen och gick i stället över till att utveckla spel för andras konsoler. Bland dessa märks Army Men, Army Men Air Combat, Army Men II, Army Men: Arcade Blast, Army Men: Sarge's Heroes 2, Army Men: Sarge's Heroes II, Army Men Advance, Army Men Operation Green, Army Men: Turf War, Army Men Platoon Command, Army Men: Air Combat 'The Elite Missions', Army Men: RTS, Army Men: War Chest, Army Men: Toys in Space, Army Men: World War, Army Men: Freedom Pack, Army Men Value Pack, Army Men Value Pack 2, Army Men 3D, Army Men Gold, Army Men: Green Rogue, Army Men: World War Final Front, Army Men: World War Land, Sea, Air, Army Men: World War Team Assault och BattleTanx.
2003 gick 3DO tack och lov i konkurs.
+ Lerkot Berglind | 3 feb 2011 13:14En del spel släpps trots att de kanske aldrig borde sett dagens ljus. John Romero hade skapat många kända FPS-spel så som Doom och Quake. När han sedan lämnade id Software för att starta Ion Storm blev naturligtvis skjutglada spelentusiaster lyckliga över att den store pangpanggurun nu skulle få fullständig kreativ frihet. Stolt tillkännagav han att Daikatana skulle bli det nya företagets första stora projekt och att de skulle lyckas utveckla spelet på sju månader, vilket hade inneburit en release vintern 1997.
Tre år senare släpptes Daikatana efter att ha hypats av den kontroversielle Romero under hela utvecklingstiden. Affischen ”John Romero's about to make you his bitch” blev mycket uppmärksammad och förstörde, med facit i hand, Romeros starka position i spelbranschen.
Ion Storm producerade en del bra och en del mindre bra spel, bland titlarna märks Deus Ex, Thief: Deadly och Anachronox. 2005 upphörde man med all verksamhet.
Trip Hawkins hade i början av åttiotalet grundat Electronic Arts som snart växte till att bli en av spelvärldens största utvecklare och utgivare. 1991 lämnade han sin skapelse för att påbörja någonting nytt. Han bildade 3DO och hade för avsikt att göra ett stort avtryck i hårdvarubranschen likt han hade gjort bland mjukvaran.
På den här tiden tisslades och tasslades det mycket om CD-skivans möjligheter. Hawkins hade flera olika tricks för att få maskinen att växa till sig; dels skulle det bli branschens prestandamässigt tyngsta konsol, dels skulle man ta mindre royalties för varje sålt spel än konkurrenterna Sega och Nintendo. Dessutom skulle man inte tillverka maskinerna själva, utan sålde licenser till olika företag och fick sedan även royalties för varje såld konsol. Trip Hawkins goda kontaktnätverk var också något som imponerade då hypen byggdes upp.
Redan innan releasen hade 3DO dessutom inlett utvecklingen av uppföljarkonsolen M-2, ett projekt man sedermera sålde till Panasonic som tids nog kastade det i soptunnan även om man haft stor nytta av teknologin bakom den i icke-spelrelaterade sammanhang.
När Playstation släpptes gav 3DO slutligen upp. 1996 lät man sin maskin gå förlorad till de sälla jaktmarkerna. Att den ens överlevde så länge beror på att de många konkurrenterna – Atari, SNK, Commodore – också de misslyckades med att få ett övertag på marknaden.
2003 gick 3DO tack och lov i konkurs.

Fler publikationer
Jag har fått nog av moralpanikenKrönika |
Fredagsspel 035: StillArtikel |
Har vi gamers blivit lata?Krönika |
Army Men ad nauseum... Bra artikel för övrigt. :)
Ska bli spännande nu när DNF äntligen kommer att se om det kan leva upp till hypen eller om det kommer att smyga sig in i den här typen av listor.