Har vi gamers blivit lata?

Spel som saknar en bra sparfunktion, så man inte kan bevara sin framgång i stort sett när som helst, tycker jag är ytterst irriterande. Jag vill inte spela i flera timmar för att plötsligt dö och sedan tvingas spela om allting, vilket är anledningen till varför jag sparar så ofta som tillfälle ges. De gånger jag fastnar i ett spel så försöker jag alltid komma på lösningen själv, för tillfredställelsen är enorm när jag äntligen lyckas ta mig förbi ett till synes omöjligt hinder på eget bevåg. Dock upplever jag även stor frustration av att köra fast och om jag inte lyckas finna en lösning inom rimlig tid (typ några timmar) så tröttnar jag tillslut och kapitulerar. Då kommer Internet väl till pass för där vet jag att det finns andra spelare som är duktigare än mig. Jag vet att någon av dem har skrivit minst en riktigt bra och utförlig guide som är till hjälp för att ta mig vidare. Visst, det är på gränsen till fusk, men ”nöden har ingen lag” som man brukar säga.

På det glada 80-talet, i tv-spelens vagga, fanns ingen funktion som automatiskt sparade din framgång. Hela spelomgången raderades faktiskt så fort man stängde av konsolen, så den enda möjligheten för att spara var genom att skriva ner en kod man fick i spelet – om någon sådan funktion fanns överhuvudtaget. Det gjorde man på det gamla hederliga sättet med papper och penna och sedan gällde det att hålla ordning på alla koder som man skrivit ner. När man ville ta upp spelandet igen så var man alltså tvungen att leta fram rätt kod och skriva in den för att få fortsätta där man avslutade sin spelomgång. Sedan frälstes vi som tur är med batteriminnet och det var då möjligt att spara allt man utfört på själva spelkassetten istället, vilket bäddade för större och mer komplexa spel än tidigare.

I dagens maffiga äventyr-, roll- och actionspel så räcker det med att trycka på en knapp så får man genast upp en översiktlig karta över spelvärlden. Den funktionen har inte heller alltid funnits. Hade man tur så medföljde en stilig papperskarta i spelkartongen, annars var man tvungen att memorera varenda liten del av världen, eller rita upp en egen karta för hand. Det var inte bara tidskrävande utan det var faktiskt även en del av själva spelnöjet. Ibland lade jag ner nästan lika mycket tid på att rita kartor och skriva minnesanteckningar som själva spelandet. Det gör jag inte nu för tiden eftersom det inte längre är någonting som krävs av mig som spelare, det enda jag behöver göra är att trycka på en knapp.

Internet, som vi idag mer eller mindre tar för givet, var långtifrån tillgängligt för den stora massan och att googla efter spelfusk, guider och kartor var inte möjligt då. Vi var tvungna att klara oss utan sådant och istället förlita oss på vår egen förmåga att klura ut lösningar. Det fanns dock månatliga speltidningar där man kunde skicka in brev (ni vet sånt där frankerat pappersbrev som skrevs med bläck- eller blyertspenna) och ställa frågor till tidningens spelexperter. Hade man tur så fick man svar någon månad senare, annars var man tvungen att fortsätta slita sitt hår eller fråga vänner och bekanta om de visste hur man skulle göra för att besegra den där svåra bossen eller var man kunde hitta just det objektet som krävdes för att ta sig vidare.

På senare tid har jag reflekterat över att det är många (inklusive mig) som gnäller så fort ett spel saknar automatisk sparfunktion och därför tvingar oss spela om stora delar av spelet. I kända spelklassiker som Super Mario Bros, Sonic the Hedgehog, Mega Man och Castlevania så var man tvungen att ta sig igenom hela spelet under en sittning för att klara det. Vi behöver inte längre föra anteckningar, rita kartor, spela om från början, fråga kompisar om råd eller skriva brev till speltidningar. För att på något sätt knyta ihop säcken och summera det hela så måste jag fråga er; har vi gamers blivit lata?
+ Stefan Norlander | 27 jan 2011 14:56

Kommentarer

Zetfan 29 jan 2011 12:20

Vi är bortskämda och lata så som det ska vara! :)

Det är så skönt att om man sitter fast i ett spel nuförtiden så går det att komma vidare tack vare internet. Finns ju inget mer frustrerande än att sitta fast, leta som en galning och inte hitta vart man ska för att till slut ge upp på spelet helt, vilket har hänt ett antal gånger när man var yngre

Eller man spelat 5h i sträck i typ final fantasy och sedan dör helt hux flux så man får börja om från 5h tillbaka. Så jag tar hellre den där autosave funktionen tack. :P

GameManiac 30 jan 2011 10:50

Var jättecharmigt när jag för något år sedan spelade igenom Mega Man 3, då fick man sitta där och anteckna koder

TetrisLblock 30 jan 2011 20:45

Jag mins Croc och Crash Bandicoot till PS. Hade en liten bok med koder.

Det slog mig också att det, under det senare 90-talet, fanns en enorm uppsjö av (svenska, faktiskt) speltidningar som uteslutande skrev om buggar, fusk och påskägg i spel. De dog i samband med internet.

När jag tänker efter saknar jag den tiden litegrand...

 
bastrixer 30 jan 2011 21:08

Någonting jag stör mig på i dagens läge är att nuförtiden blinkar det eller så vinklas kammeran automatiskt dit man ska gå! Och även en annan sak när man går igenom en dörr tex och en laddningbild dyker upp så ska dom hela tiden visa vilka knappar du skjuter med/sparkar,går osv som om man vore helt dum i huvudet!
I början av spelet visst det kan jag ta, men att hela tiden igenom hela spelet så ska vägen för att fortsätta spelet (och även diverse saker du kan plocka upp) lysa/blinka eller visas på något annat sätt. här behövs inte tänkas vart du ska gå eller vart du ska hoppa upp för att fortsätta,
Nej spelet sköter det åt dig. allt man behöver göra är att gå dit och hoppa.
OCH finns det inget som blinkar lyser eller signalerar till en som aldrig förr så kan man ibland tom stå stilla och har man tur kommer det upp en liten text som kanske säger vad du ska göra eller gå!
Så säga vad man vill är nog inte bara vi som blir/gör oss själva lata utan även spelutvecklarna gör att vi inte behöver tänka så mycket i dagens spel.
Ett fint exempel är ju final fantasy 13 där man gjort att man bara behöver trycka på auto hela tiden så väljer gubbarna själv automatiskt bästa attacken =D så varför behöver man då funktionen för att trycka på X? inte som i dom gamla där hade man tid på sig att välja attack och man var tvungen att välja attack för varje gubbe!

Trazh 30 jan 2011 22:19

Precis de tankar jag haft också.
Det var bättre förr.

remag 31 jan 2011 06:47

ff13 är det perfekta spelet för curlingbarn

Sir Fuzzy of Gamer 31 jan 2011 07:26

Barnen har av allt att döma blivit latare (och fetare), men vi i den mindre bortskämda generationen har fått mindre tid till spel och kan sällan sitta väldigt långa sessioner för att knäcka ett spel.

Sen ska man förstås inte glömma att det släpps oändligt många fler bra spel idag vilket gör att många vill kunna spela klart ett spel för att direkt påbörja ett nytt, man vill ha upplevelsen i större grad än man vill ha utmaning. Så var det knappast när man införskaffade sådär en handfull spel per år, då fick man allt spela skiten ur spelen man köpte och de man lånade av kompisar, oavsett hur dåliga eller svåra de var.

Minns en kompis storebrorsa som brukade hyra spel, spela igenom dem, och föra statistik över allt i en bok: koder, kartor, varvningar osv. Idag har nog den typen av spelande ersatts av e-sport, för varför utmana bara sig själv när man kan utmana andra också lixom?

Wh1spY 1 feb 2011 01:33

Lulz hade också ett anteckningsblock med koder och fusk, haha!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Magical Starsign

DS

Weird Al

5 sep 2011 20:59

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)