Hjälterollen är lika snäv som offerkoftan
Precis som kvinnor är ledsna på offertröjan som spänner tajt över brösten måste det finnas killar därute som är jävligt trötta på att konstant klämmas in i en snäv hjälteroll? Som måste vara oerhört störda på att alltid behöva tillhöra det kön som ska släpa sig till nästa slott, kasta sig in i den brinnande bygganden eller självuppoffrande vara först ut på slagfältet?
För precis som diskussionen om synen på kvinnor i spel speglar ett större problem än det som enbart presenteras på skärmen är hjälterollen mer än bara en kille med överarmsmuskler och tuffa one-liners.
Den representerar trots allt mansrollen.
Men jag viiiill inte in i det halvraserade huuuset. Kan inte duuuu göra det? |
Kravet att prestera är enormt. Kravet att rädda världen, hämta hem prinsessan, hämnas sin mördade familj och döda alla jäkla aliens utan att en enda gång klaga, visa sig ledsen eller behöva hjälp.
En mer jämställd spelbranch betyder inte bara mer brudar i täckande kläder med välskrivna roller, det betyder också fler manskaraktärer som får bryta ihop, göra fel och slippa dra hela hjältelasset själva.

Kommentarer
Jag tycker alltid att lite mer mänskliga karaktärer är mer intressanta, oavsett om de är kvinnor eller män så ger det mycket att de är aningen bräckliga. Det är ett skäl att jag nyfiket väntar på det nya Tomb Raider-spelet, vilket är en serie som jag hållit mig ointresserad av genom alla dessa år.
Jag tyckte också om Ethan Mars i Heavy Rain. Man sörjde med honom, han kändes utsatt och svag. Han var i en hopplös situation och gjorde svåra saker men aldrig något som förvandlade honom till en typisk superladdad spelhjälte.

Gillar inte riktigt den här häxjakten mot machomän och slampor i spelvärlden. Klart de måste få plats också.

Sir Fuzzy, det är väl snarare jämlikheten och mänskligheten som slår uppåt i det här fallet. Machomän och slampor har ju plats. Massor med plats. De är precis överallt. ;)

Peter: Jo men debatten blir lätt tämligen svart-vit. Det jag tycker saknas är väl mest mer komplexa karaktärer.

Sir Fuzzy: Ja, allt har definitivt sin plats, jag vägrar låta någon ta ifrån mig min Duke Nukem t.ex. :P
Komplexitet saknas ibland, det är inte alla studios som har talangfulla manusförfattare. Men ett visst mått av komplexitet borde följa om man utvecklar känsloliv och mänsklighet i sina karaktärer.

Sir Fuzzy: Jag tror den viktigaste poängen med den här krönikan är att heteronormaliteten och ojämlikheten funkar åt båda hållen. Vilket är viktigt att ta upp av två anledningar:
Först, såklart, för att män inte ska glömmas bort när man pratar om det, men också för att det annars blir en ensidig debatt där killar känner sig utpekade och sätter sig på tvären och vi får ett gäng tjejer som säger "ge oss jämlikhet" och ett gäng killar som säger "jävla gnällspikar" (jag tänker speciellt på Pär Ströms blogginlägg "Synd om kvinnliga dataspelare").
Om vi tar upp och visar att det drabbar alla kanske vi faktiskt kan börja ta itu med problemen och komma någonvart, istället för att få ett "war of the sexes".

Bra krönika.
Jag vill se intressanta karaktärer oavsett om de är män eller kvinnor. Manliga karaktärer med känslor som inte enbart uttrycks via gevär och svordomar vore inte heller fel, eftersom jag gärna vill känna någon form av koppling till den karaktär jag spelar. De får gärna vara lite blödiga.

Linus: Jag orkar mest bara inte med debatten varför jag inte heller bryr mig så mycket om att göra särskilt seriösa inlägg i den. Som alltid får man försöka rösta med plånboken... vilket är rätt svårt när USA är en så stor marknad och där könsrollerna är än mer cementerade.
Jag accepterar hellre att folk är osäkra idioter som finner trygghet i en tillrättalagd könsidentitet. Och att demagoger som Ström och alla feministbastuklubbar fortsätter skrika sig hesa för 'sitt lag'...
Men det där löser sig nog några generationer in i framtiden.

Med tanke på vad Zacabeb säger: Jag skulle gärna se Nathan Drake lite mer känslosam i kommande Uncharted. Om det handlar om att bli förrådd som titeln hintar på så skulle någon stark scen med ångest och tårar kunna göra gott.

Sir Fuzzy of Gamer:
En väldigt tydlig del i problematiken är att det inte längre finns tydliga raka omisstagsbara exempel som alla håller med om i frågan.
Som ett exempel. Se på rasism. Under 50-talets USA fick inte svarta dricka ur samma vattenfontäner som vita etc. Det var en TYDLIG rasism. Ingen under 50-talet sa att det var något annat. De vita och de svarta vara lla överrens om att det var rasism. Men sen hände något och svarta fick mer rättigheter i samhället.
Man tog bort allt det här segregerade som fanns rakt under näsan.
Men problemen som var orsaken till att svarta behandlades sämre än vita (de ansågs inte lika mkt värda) låg kvar och för en vit person idag är det ofta hopplöst svårt att greppa vad som är rasism och inte ifall den inte är så där omisstagbar som att ha separata drickfontäner. Att använda "neger" som skällsord är förstås rasistisk, men är det rasistiskt att bli mer orolig ensam sent på natten i ett "invandrarområde" än ett "svenskt"?
Förstår du vad jag menar? rasismen är idag inte lika öppen och tydlig och det gör det svårt.
Feminism fungerar på samma sätt.
En gång i tiden ägde män sina kvinnor. En gång i tiden fick inte kvinnor rösta. etc.
När det var så enkelt att se kunde också alla vara överrens om att kvinnor blev diskriminerade i samhället.
Idag när kvinnorna äger sig själva och får rösta och allt sånt. är det plötsligt skitsvårt för oss män att se vad som är diskriminerande och inte.
...och nu till själva poängen med allt det här snacket.
Vi (full disclosure: vita)män börjar ifrån den positionen där förtrycket är svårt att se. Vi har aldrig behövt en frigörelse från ett diskriminerande system. Vi vet knappt själva vad det är när vi blir förtryckta för vi har ingen bra måttstock.
Som med nästan allting handlar det i botten och att vara empatisk, öppen, villig att lyssna (även om man, som du inte pratar) och framförallt att ta den förtryckta gruppens röster på allvar. Man som kvinna, svart som vit.
Att fjanta bort hela problematiken med "Jag orkar inte så jag gör inga seriösa inlägg" är antingen att erkänna att du inte fattar varför det ÄR VIKTIGT att fortsätta arbeta med problemen eller att säga "Ni är inte lika mycket värda som jag" - oavsett vilken framstår man som ett asshole - antingen av lathet (att inte sätta sig in i debatten eller iten orka fortsätta ha den) eller av osolidaritet. Båda fallen är lika illa.

Som ett litet addendum till Samsons inlägg så kan man ju vidare resonera att avsaknaden av påtagliga förtryck också gör att vita mäns ångestar och svagheter kanske är mindre legitima bara utav det faktumet. Vi är inte "kärringar" eller "fjollor" som klagar, precis som Malins artikel påpekar.
Vilket i sig då ändå blir ett slags förtryck.

Samson: Visst för att man är lite av ett rövhål men vadå; varför skulle man bry sig om en så ytlig debatt angående hur självständiga män och kvinnor får se ut och vara? Känns inte direkt motiverande...
Kommer för övrigt tänka på texten i fönstret på miin lokala Moderat-svinstia, 'Kvinnor! Stå på er, annars gör någon annan det!'. X)

Jag tycker hela debatten om könsroller känns hopplöst förlegad, inte minst då det handlar om hur personer framställsi till exempel film och spel. Jag anser att om man orkar hetsa upp sig på konsrollerna i fiktiv underhållning har man en något snedvriden syn på hur intelligenta människor faktiskt är. Det är ju knappast så att underhållningen i spel och film är gjorda för att efterlikna verkligheten, eller att vi konsumenter faktiskt tror att det som visas är "äkta vara".
Överdrivna könsroller är givetvis ett sätt för att göra upplevelsen till "något utöver det vanliga", och är knappast gjort för att visa en realistisk bild av kvinnor eller män. Jag tror inte att någon vuxen, vettig man tar illa vid sig av att se de manliga bestarna i spel som Gears of War, eller de överdrivet macho-kåta killarna i spel som Devil may Cry eller valfri James Bond-film. Det känns mest som krystade försök att leta upp saker att reta sig på för att vara politiskt korrekt, än att det faktiskt är något som man behöver ta tag i.
Personligen älskar jag de överdrivna idealen vi ser i spel som Gears of War då det gäller män, och Dead or Alive då det gäller kvinnor. De medför en viss skämtsamhet och känsla av att man faktiskt inte eftersträvar realism till hundra procent, utan har insett att det är en underhållningsprodukt som står i fokus, och där kan man tänja på gränserna lite extra för att få det att känns extraordinärt.
Det farliga med debatter om jönsroller i till exempel tv-spel är snarare att folk uppenbarligen tar spelen på för stort allvar och missar faktumet att det faktiskt rör sig om fiktiv underhållning.
Dessutom känns det ju fullkomligt absurdt att jämföra könsroller i tv-spel med rasism i verkliga livet, inte minst då det är två helt skilda saker. Känns mest som att problemet inte sitter i könsrollerna, utan i huvudet på de som orkar hetsa upp sig över dem. :)

Linus: "War of the Sexes" är för övrigt kanske den härligaste banan i Heroes of Might and Magic III.

-> silent_noise Oj vad vi lever i olika världar. Det är bara att beklaga att du inte kan se utanför din egen situation och tänka på hur andra har det. Se samband mellan olika förtryck och hur de samverkar för att bibehålla ett system som inte särskilt många vill ha. För att världen ska kunna bli en bättre plats måste vi kollektivt sluta indoktrinera våra barn in i förlegade maktstrukturer, ordningar och tvångsregler.
Senast igår hade jag en diskussion om manstvånget med två machokarlar som inte visste hur de skulle kunna bryta det. Bägge kommer från en hård bakgrund med en till synes kriminell historia. Bägge hade svårt att koppla att det var möjligt att bryta mönstret och gå vidare från den värld de indoktrinerats in i. Även om bägge tyckte den världen och mansrollen var problematisk.

"Se samband mellan olika förtryck och hur de samverkar för att bibehålla ett system som inte särskilt många vill ha."
Jag kommer aldrig att kuna se könsroller som någon form av förtryck eftersom det inte finns något tvång med i bilden överhuvudtaget. Bara för att det finns ett ideal är det inget som tvingar folk att foga sig efter det, utan det ligger snarare i den enskilda personens intresse att fatta sina egna beslut och (till viss / vag el) bygga sina egna värderingar.
Och någon form av "manstvång" har jag nog aldrig hört talas om, och då har jag själv även varit inblandad i en del kriminella kretsar. Visst är det så att männen i den typen av omgivning beter sig på ett visst sätt, men som sagt ligger det inget tvång bakom, utan snarare brist på självförtroende och en barnslig nyfikenhet av hur de "tuffa" killarna beter sig.
Samma sak med andra ideal för övrigt, de är inte mer än vad i gör dem till. Ser jag en halvt avklädd tjej eller en galet biffig kille som är kickass i en film eller ett spel har jag inga som helst problem med det. Jag är en vuxen, tänkande människa som vet att det knappast är ett krav att man ska se ut och bete sig så, och jag ser ingen som helst anledning att orka bry sig om det. So what om grabbarna grus i Gears of War är hårdpumpade gorillor, eller om Indiana Jones är mer man än vad jag någonsin kommer bli. Det handlar i mina ögon om något av ett "skönhets"-ideal. En "drömbild" av en man, och inte av hur en man förväntas vara.
Problemet, som jag ser det, är att folk i stor utsträckning inte orkar tänka efter själva (eller tror att andra inte klarar av det) och ser överdrivna ideal som ett hot istället för att ta dem för vad de faktiskt är.

Silent_noise:Men om situationen är som du säger att problemet är att folk "inte orkar tänka själva" så är det ett jävla fett problem att vi till 99% ger dem en könsroll att leva upp till som står för ett ojämnt samhälle där män som kvinnor ska sträva mot absurda ideal.
Du pratar om att du kan se skillnad på en drömbild av en man och ett ideal att sträva efter. Men vad tror du drömbilder är till för då? bara för att tanken inte ligger i ditt medvetande betyder inte att den inte påverkar dig. (whoa, många negationer...)
Att du inte känner något "manstvång" måste vara skitskönt. Det innebär isåfall att du redan har fostrats så bra in i mansrollen att du inte tror att det finns någon att leva upp till.
Det är skitlätt att säga "Ingen förtrycker mig att passa in någonstans" när man redan är där man förväntas vara av samhället.
Förstår du hur jag menar att DU INTE KAN SE TVÅNGEN för DU ÄR/GÖR REDAN DET SOM PASSAR IN. Grattis, du tillhör normen. Ganska många av oss andra gör inte det och vi lever under ett konstant tvång att bete oss för annars blir vi uteslutna och/eller diskriminerade bara för att VI ÄR.

Måste nog säga att jag aldrig någonsin, i hela mitt liv, har passat in i normen. Varken hur jag ser ut, vilka politiska ideologier jag har eller vilka värderingar jag har. Jag har i princip inga av de intressen som anses vara typiskt manliga.
Och nej, jag anser inte att "drömbilden" av en man som i till exempel Gears of War eller kvinnorna i DoA är något som någon verkligen vill sträva efter att efterlikna, utan det handlar om en fantasi där man medvetet överdrivet de utmärkande dragen, precis som man gör i så många andra spel där man spelar på personliga egenskaper (hjälplösa Peach i Mario tex).
Det handlar om att göra något överdrivet för att det ska bli spännande och attraktivt, inte för att man anser att det efterliknar en korrekt bild av en man / kvinna. Sen kan man ju ta upp de personliga åsikterna såklart, har ett spel en slampigt klädd kvinna med yppiga bröst är det nog ett resultat av att flera personer i spelstudion tycker att det är attraktivt, vilket endast är en personlig åsikt som givetvis skall få uttryckas. Det känns ju inte riktigt som att man kan börja kritisera folk för att de anser att en viss sak är sexigare / mer attraktivt än en annan och kalla det för "absurda ideal" utan att trampa folk på tårna.
Så nej, jag har aldrig tillhört normen, och lär nog aldrig göra det heller. :)

"Att du inte känner något "manstvång" måste vara skitskönt. Det innebär isåfall att du redan har fostrats så bra in i mansrollen att du inte tror att det finns någon att leva upp till."
You can't win in this world if you try now, can you...? För det kan väl inte bara vara så att inte alla har behov av att leva upp till rollen? Men Sverige är förstås ett land där det generellt inte är vidare socialt accepterat att sticka ut på något sätt alls, vilket gör hela problemet ganska mycket större än manliga och kvinnliga ideal.

Åh nej ännu en sån här blaska med jämställdhet, det är på varje spelsida nu.
jag kommer troligen anmärka det på samtliga kommentarsfält jag ser sådant.
Låt ämnet vila i frid, det är trökit och samtidigt så skapar det 10 000 inlägg som säger typ vänster eller höger sida om skiten, blä.

Undertaker:
Varför är det tråkigt? Menar du att det inte finns något att problematisera här? Och varför i hela fridens namn är det dåligt att skapa en debatt?
Om man låter bli att debattera ett ämne så kommer åsikterna kring det att stagnera. Stagnation innebär att en dogma skapas och allting faller ner i rutiner och fack. Så om man tycker att det inte är värt att diskutera så tycker man by proxy att allt är bra som det är just nu. Och det är det väl ändå inte?

Sir Fuzzy of Gamer:
Det finns roller att spela i alla samhällen. Alltid. Antingen gör man det med ansträgning, gör det utan att tänka eller så skiter man i det - men det innebär också att man isåf blir diskriminerad för att man inte är som normen.
Och en sak jag missade du hade skrivit tidigare:
"varför skulle man bry sig om en så ytlig debatt angående hur självständiga män och kvinnor får se ut och vara? Känns inte direkt motiverande..."
Du säger själv ".och VARA" och påstår sedan att det är en ytlig diskussion. Hur tänkte du nu?
Undertaker: Jag säger som jag sa tidigare när liknande yttrades; Du är ett jävla rövhål.

"Hur tänkte du nu?"
Tycker det är lika ytligt att försöka vara/agera något man inte är som att försöka se ut som något man inte är. Det är interlacing imo.
Men som sagt, tror det tar några generationer. Vi är en massa som inte direkt bryr sig om könstillhörighet etc whathefuckever... men det verkar på något sätt vara lika stötande som att bry sig... weirdly enough...

Bara av rent intresse. Varför är det något negativt med stereotypa könsroller i film / spel / övrig media, och vilka positiva effekter innebär det om man går ifrån normen?
Håller verkligen med i det du har skrivit. Karaktärerna måste inte va stenhårda , hela tiden. Som tex Alistar i Dragon age origins, den mannen visade känslor fast han var manlig, enligt mig.

Jag har jävligt svårt att ta den här diskussionen på allvar, och det innebär förstås att jag är ett inskränkt jävla rövhål.

samson: i know ;)
peter: sure, i liek it. Men jag vill ha spelsidor som snackar spel. Inge mer än så. Detta tillhör ett annat forum, - poäng på sidan liksom. tar upp plats, jag måste gå runt ;)

silent_noise: Här, välkommen till internet.
http://bit.ly/e7O2XE
Henning: Halvrätt. Du är IMO ett rövhål, men du behöver inte vara inskränkt. Förmodligen är du lyckligt ovetande om att normen inte kan se "passiv" diskriminering de inte själva utsätts för. Rövhåligheten kommer när du inte ens vill diskutera varför du inte tar diskussionen på allvar utan bara hoppar på den snabba punchlinen.
Ja vet! Läs den här bloggserien
http://roleplayingissogay.wordpress.com/2010/03/11/grundkurs-i-nordfeminism-1-fe...
...och ta till dig innehållet så ska du nog se att du kommer runt och vill diskutera istället.
Undertaker: Lägg ner. Det finns inga andra forum än spelsiter som tar upp frågor om könsroller i spel med undantag för en liten liten ytskvalpning nyligen på "Insidan". Diskussionen ÄR HÄR. Sluta fjanta dig om att den tar dyrbar plats på din spelstite. Ta del av den eller undvik. Gnället om att "jag vill ha spelsidor som snackar spel" kan du åka tillbaka till pojkrummet med. Det tillför inget förutom att försöka omyndigförklara och osynliggöra diskussionen.

samson:
jag lägger ned att snacka om självaste ämnet, japp.
men jag lägger väl aldrig av att ge min åsikt kring något jag finner intressant så klart.
Och i mitt intresse ligger endast i att uppmärksamma andra att snacket om jämställdhet i spel ej hör hemma på de spelsidor jag vill besöka och är något jag personligen tycker tar onödig plats. Jag är ju i pojkrummet, jag är pojke :). Och din poäng är ju att jag försöker stoppa undan snacket om det hela, vilket är exakt det jag vill. jag lyckas tydligen få uppmärksamhet från er och ni ogillar det, så min poäng i guess.
Jag tänker inte heller tvinga er att inte skriva om det, ni kommer givetvis inte sluta.
*gäsp*

Undertaker: Det du indirekt säger genom ditt försök att osynliggöra är att du i förlängningen tycker att könsroller och diskriminering är rätt.
Ok, om jag tillåts lite hyperbol.
I en situation där du kan välja att prioritera bort en sak för en annan så kommer du väl antagligen försöka gynna bäst du kan. Om du får välja mellan att låta något värdelöst finnas kvar och ditt liv är oförändrat eller att du förstöra det där som är värdelöst och därigenom får ett par snygga skor. Så offrar du det där värdelösa för det spelar ju ingen roll om det finns kvar - det är ju värdelöst.
Ponera nu en liknande situation men den här gången är det inte något som är värdelöst som du måste ta bort utan något som är värt extremt lite typ en skalbagge. Fortfarande är beslutet väldigt enkelt att ta. Ett par skor är värda mer liksom.
En våldtäkt är också ett slags beslut. En våldtagare våldtar för att den anser att det den har att vinna på våldtäkten är mer värt än skadan den inflikar på offret. Våldtäkten är skorna, offret är skalbaggen för att återknyta.
Det som sker med de könsroller och stereotyper SOM DU FÖRSVARAR GENOM ATT VILJA OSYNLIGGÖRA DISKUSSIONEN är att man sänker värdet på män och kvinnor. Till exempel genom objektifiering, sexualisering eller annat. Detta gör att våldagaren från tidigare exempel (som ingår i det samhälle där vi fortsätter upprätthålla sterotyperna och alltså därmed är påverkad vare sig den är medveten eller inte om det) tycker sitt ev. offer är mindre värt och dörfär blir beslutet också lättare och lättare att ta att våldta.
Nu är det här hyperbol och extremförenkling, men jag har inte tid eller ork att ge dig år av forskning redovisat i kommentarerna här.
Det pågår över hela världen en konstant kamp mot könsroller och diskriminering. En del av problematiken är att det ligger så grundligt i vår samhälleliga kultur att den knappt går att ta bort någonstans utan att växa sig starkare någon annan stans. Det leder i sin tur till att den enda hållbara vägen mot en bra framtid är att man får ta diskussionen överallt hela tiden inom alla respektive områdena. Inom näringslivet snackar man om diskriminering i näringslivet. I Spelbranschen snackar vi om det i spelbranschen.
Det går inte att skapa en forumsite för könsrollsdiskussioner och sen låta ALLA frågor kring könsroller avhandlas där så att "alla vi som inte bryr oss" kan slippa lyssna - FÖR DET ÄR NI SOM INTE BRYR ER SOM ÄR PROBLEMET. Det är en okunskap, en attityd, en uppväxt och en kultur som är problemet och det enda sättet att ändra på det är att man INTE OSYNLIGÖR PROBLEMET.
Vill du ha bort diskriminering? Arbeta med att tvätta bort könskulturen genom att vara med i och sprida diskussionen.
Vill du ha kvar diskriminering? Fortsätt blunda och vägra diskutera problemet. Hänvisa bort det för det är i vägen.

"är att man sänker värdet på män och kvinnor. Till exempel genom objektifiering, sexualisering"
Tycker du låter mer än lovligt hjärntvättad när du formulerar dig på det sättet,, och då är det nog rätt mycket bättre att vara ett 'okunnigt rövhål' som du så människovänligt beskriver det...
*oj! nu är det visst dags för lite porr, hyperstrtaight vanilla så klart, säger Fuzzys mat-och-sov-etc-klocka...*

Men då historian är sväv (kort) så behövs det färgstarka karaktärer för att man skall kunna bry sig. Sexuella anspelningar , våld, hårhet eller givetvis de snabbaste vägarna dit. Detta är väl något som måste finnas, för att man skall bry sig. Finns ju mängder (majoriteten) dåliga samt bra exempel på det. Ett bra är mannen i spelet Prey eller mannen i riktiga Halo till exempel, även dem väldigt stereotypa vilket krävs då berättelsen är rak och fokuserad på gameplay. Men de har ett eget tänkande, bakgrundshistoria samt att de fattar sina egna beslut de växer ju mer spelet går, de förändras.
Skulle inte vilja ha några vanliga/gråa personer i spel som i Bionic Commando m.m som man skiter fullständigt i.
Problemet är enbart riktat till Rollspel där karaktär får tid att byggas upp i flera dimensioner. Är det en stark karaktär så kan man nästa gissa på att denna inte har något djup, utan enbart en dimension.
Mass Effect seren har lyckats något förbannar bra på att bygga upp vanliga/gråa till något som slår alla färgstarka karaktärer vilken dag som helst. Ashley Williams & Tali är de bästa karaktärerna i hela spelserien. De är just vanliga dödliga utan några som helst egenskaper eller catch-frasers men de får tid att växa och få flera dimensioner som gör att man bryr sig om dem.

Jag antar att jag inte ser det du kallar diskriminering, men jag förstår inte heller var du hittar den. Jag spelar inte så mycket längre, så jag kanske missat något, mot förmodan, av den anledningen.
Till saken... Jag vill gärna hänvisa till samma retorik som används i diskussionen kring våldsspel och dess påverkan på människan. De flesta spelar för nöjets skull, och nöjet ligger i att kunna inta en fiktiv roll långt borta från verkligheten, ändå ska det på många vis vara realistiskt. Säg mig, kan du se Numa Numa-killen banka skiten ur fighting-eliten? Eller Oprah gå lös på diverse utomjordiska monster med post-apokalytiska vapen?
Å andra sidan kan jag tycka att det finns diverse "anti-normativa" karaktärer (som jag tror ni skulle kalla det) därute i spelens värld. Frank West från Dead Rising är långt ifrån en vacker stjärna på spelhimmelen, och min absoluta favoritkaraktär - Ryo Hazuki från Shenmue, är troligtvis bög. Okej, det är mina personliga åsikter...
Hur som helst, anledningen till att jag inte kan ta den här diskussionen på allvar är, att det rakt igenom stinker smutskastning av den vanlige gamern som, enligt er, inte upplever era problem med hur spelbranschen ser ut. Varje gamer som inte erkänner/erkännt problemet ska känna sig dålig, trots att den i själva verket bara har gjort skillnad på fakta och fiktion. Verkligheten ser ut på ett sätt, spelvärlden på ett annat.
Ni får gärna lobba för era åsikter, det är absolut inget problem, men på det sätt som jag tycker ni gjort gör att inte jag riktigt kan ta det hela på allvar.

samson:
Orkade faktiskt läsa det du skrev och sitter här helt tagen av hur mycket skit man kan skriva i text :)
Jag anser att ni som uppmärksammar något som inte är ett problem är "MITT" problem. Om jag ska snacka i dina termer.
Bara för att man anser att något är bra som det är betyder inte att man "tycker att könsroller och diskriminering är rätt. "
Vet inte vilken svart o vit värld du lever i min...
I min värld så finns det lite gråskalor här och var också, det är skönt, feels good man.

Själv är jag fascinerad över hur man kan kritisera någon utan att ge svar på något han säger, Undertaker. Om man vill tas på allvar ska man ge svar på tal istället för att säga: "Du snackar skit".
Det finns gråskalor, och dessa finns endast eftersom det också finns svart och vitt. Diskriminering och förlegade könsroller är ett problem, även fast du inte tycker att det är ett problem. Det vet vi allihopa.
Om något så är det ditt tankesätt som är binärt eftersom du tror att existensen av gråskalor negerar svartvit problematik (för att fortsätta med den här färgliknelsen).
Och jo, eftersom förlegade könsroller fortfarande förevigas i spel och film så är det ett problem. Tycker man att allt är bra som det är, så tycker man också att förlegade könsroller är okej. Det är ganska uppenbart.

Sir fuzzY: Jag hänvisar till mitt tidigare uttalande:
"Nu är det här hyperbol och extremförenkling, men jag har inte tid eller ork att ge dig år av forskning redovisat i kommentarerna här. "
dvs: jag behöver inte bevisa saker som redan är bevisat flera ggr om. Läs på om psykologi och genus så slipper jag.
Henning: Jag klankar inte på gemena gamer. Jag klankar på gemena gamer som tycker att man inte ska få prata om det här alls och som tycker att det här är meningslöst och löjligt att ens ta upp.
Undertaker: Läs först vad Peter sa.
sen
"Jag anser att ni som uppmärksammar något som inte är ett problem är "MITT" problem"
Könsroller och diskriminering ÄR ETT PROBLEM. Sluta låtsas som att det inte är det.
"Bara för att man anser att något är bra som det är betyder inte att man 'tycker att könsroller och diskriminering är rätt '"
Det som "är" är fullt att diskrimening och sexualisering och objektifiering. Om du tycker att det som "är" är bra så upprätthåller du en medveten eller omedveten önskan om att bibehålla de aspekterna.
Jag säger inte "om du inte tycker som jag är du ett rövhål". Det skulle vara svartvitt. jag säger
"Om du inte märker att saker är fel bara för att det inte påverkar dig
- OCH du dessutom tycker att de som berättar om felen de kan se inte ska få göra det
- OCH du dessutom anstränger dig för att tysta ner klagorösterna
så ÄR DU ETT RÖVHÅL i mina ögon.
Jag tycker inte det är svartvitt någonstans, det finns massor med gråzoner att hamna i utöver rövhålsgruppen. Du har valt att pricka in alla punkterna dock.

"Läs på om psykologi och genus så slipper jag."
Att det finns inne-ämnen inom kvasi-vetenskapen psykologi betyder ingenting för mig... Tyvärr.

Fuzzy: Roligt att du kallar den sedan kvinnofrigörelsen konstant pågående kampen för jämlikhet för ett "inne-ämnen inom kvasi-vetenskapen psykologi".
Tror det är argument-versionen av DERP.

Briljant inlägg av en tjej på Kotaku;
I'm at work so I gotta make this quick.
Okay, as a possesor of them things called 'bewbs' I've been all over the video game verse about female portayal. It's ALOT better now then it was back in the day, the only difference is that it's in HD 1080p.
I haven't met a SINGLE girl gamer that has ever been depressed because their bodies/looks aren't the same as the girl characters. Even chicks who cosplay don't have that problem.
So why is that? Simple, one is fantasy and the other is reality.
Should there be alot more 'posititive' female representatives in gaming? Sure, there should always be more...but the question is what's your definintion of 'posititive' females. I can bet bottom dollar that we don't have the same characters.
I think Samus is the dullest thing on paper but there's alot of fans for her and in contrast Bayonetta is the fucking cat's meow yet there's alot of people who don't like her.
Everything is subjective.
Bottom line, it's a game, it's a fantasy world...sex is everywhere, get used to it. If you're feeling insecure because of a videogame character has better attributes then you then chances are you should probably check yourself first.
http://kotaku.com/#!5782490/whats-wrong-with-giant-breasts-and-ninja-skills?comm...

Swing and miss säger jag. Hon förväxlar sexualisering och sexism, som så många andra. Det är inget fel med sexualisering (så länge det är lagligt) även om det kan vara lite tröttsamt ibland. Det är inget fel med heta karaktärer, det är rätt självklart att man kommer göra "snygga" karaktärer i spel, både manliga och kvinnliga.
Problemet är istället att kvinnliga sexiga karaktärer ofta inte är annat än just sexiga, utan innehåll eller djup. Bayonetta är ett oerhört bra på en karaktär som är sexualiserad, men inte sexistisk. Hon är het som solen, anspelar konstant på sex MEN är också en självständig karaktär med en personlighet.
Prinsessan Peach är å andra sidan en oerhört icke-sexualiserad karaktär (om vi räknar bort diverse tenniskjolar) men är ändå sexistsik, eftersom hon enbart existerar i Mario-spelen i syftet att kidnappas. Jämför med Zelda, som OCKSÅ konstant kidnappas, men som också aktivt hjälper Link och försöker göra det bästa för sitt folk. Hon är varken sexualiserad eller sexistisk och en rätt bra kvinnlig karaktär.

Frågar du mig är det försvinnande få kvinnliga karaktärer som är totalt tafatta och bara fungerar som ögongodis paketerat i en offerskrud.
Och "swing and miss" vettefasen, hon kommenterar ju sakligt och ordentligt krönikan där hon postat inlägget?

Silent_noise: Frågar du mig är det en överhängande majoritet av kvinnliga karaktärer som är totalt tafatta och bara fungerar som ögongodis paketerat i en offerskrud.

Samson>
Jasså? De första kvinnliga karaktärerna som dyker upp i huvudet på mig är kickass-babes'en från DoA, Sheva i RE5 och fruntimmerna i till exempel Devil May Cry. Det vill säga kvinnor med hår på bröstet, om man nu kan säga så. :P
Eller varför inte Heather i Silent Hill 3 till exempel, en karaktär med både yta och innehåll.

"Hon förväxlar sexualisering och sexism"
Var utläser du det? Ifall det hon skrev hade varit ett svar på din text hade du haft en poäng, men nu är det ju inte det. Läser du krönikan hon kommenterade är det ju rätt tydligt att den snarare handlar om diskussionen kring de ouppnåeliga positiva ideal som uppställs i spel.
Eventuell förväxling verkar vara din egen.

The Laws: Fast jag läste inlägget separat från krönikan, eftersom Silent_Noise la in det som en del i den här debatten (antog jag, eftersom det inte är en egen tråd). Och hon drar in "positiv representation av kvinnor" vilket inte egentligen hör ihop med att skapa mer fysiskt realistiska karaktärer, utan snarare försöka se till att karaktären är i alla fall häften så djup som urringningen (fullt påklädda kvinnor kan naturligtvis också vara tråkiga sexistsiska representationer, liksom klassiska manliga karaktärer).
På Kotaku är den saklig, det håller jag med om, fast debatten egentligen är himla tråkig då sexualisering är något man får räkna med i visuella medier.

silent_noise: Fast tjejerna i DoA är ju arketypen av sexualisering utan innehåll, sedan spelar det ingen roll att de kan slåss. Det är ett fightingspel, det är lite meningen.
Sheva är sexualiserad men inte sexistsik, vilket är intressant i relation till exempelvis Jill Valentine som inte är sexualiserad med rätt sexistisk (hon kan inte veva en vev? Come on!)

"Eller varför inte Heather i Silent Hill 3 till exempel, en karaktär med både yta och innehåll."
Tsss... hon fiskar ju inte ens upp plånboken (eller vad det är) ur toaletten, precis i början av spelet... eftersom det är 'äckligt'... sjukt sexistiskt jue...
Klockren krönika!
Saknar också mer känslofyllda manliga huvudroller. Det är vanligare i japanska spel, som tex Final Fantasy(med Cloud, Tidus osv) eller Metal Gear Solid(Snake och Raiden).