KRÖNIKA: Varför skäms vi?

I mörkets mörkaste mörker smyger han omkring. Smygalkoholisten. Han vågar aldrig gå till Systembolaget, för alla vet att han hör hemma där och alla hade sneglat fördömande mot honom. "Usch, vilken lurk", hade fru Svensson tyckt. Istället så gör han vad han kan. Bjuder in sig i form av snäll, okänd farbror på ungdomarnas studentfester. Juletid så vandrar han diskret omkring i den lokala ICA-butiken, lyfter på locket till Aladdin-askarna och plockar punschpralin efter punschpralin.

In under mattan it goes!
Så är vissa av oss gamers också. När jag på helgnätterna ska ut och festa för att försöka förföra en fin flicka brukar jag först gömma undan spelen. Det är inte hela världen om The Sims eller World of Warcraft ligger framme, men om Pro Cycling Manager ligger där med ett hånfullt, medvetet flin sopar jag det omedelbart under mattan.

När man var ung hade man ingen aning om skammens innebörd. På rasterna i skolan gick vi hem till en kompis och spelade tv-spel när vi i själva verket kunde ha stannat och pratat med flickorna. Ingen gav den möjligheten ens en tanke. Och jag måste säga att jag skämts över alla dessa möjligheter som gått till spillo på grund av spelandet. Trots att det här är en spelsida så måste det omedelbart medges att det finns saker som är bättre än spel. En kille här på redaktionen - Simon - har gått och skaffat barn (grattis till både honom och Gameplayers annonsörer, som blir en besökare rikare!). Om jag, mot förmodan, skulle dyka upp och erbjuda honom originalversionen av Pong i utbyte mot hans barn skulle han säkert tänka på saken i några minuter, men i slutändan hade han nog tackat nej ändå.

Men i grund och botten är spelandet ingenting vi borde skämmas för. Det händer att man är på en fest och någon frågar om man kanske har lite finsprit med sig och när man då säger "Nej, jag sparar så att jag kan köpa Xbox 360 i sommar", så börjar den personen nästan omedelbart fundera på vilka underliga värderingar man egentligen har. Hur kan jag ägna mig åt en så hjärndöd aktivitet som spelande?

Dags för lite snabba beslut
Faktum är dock att varje gamingtimme innehåller något uns av träning för sinnet. Spelar du lite Counter-Strike så sätts reflexerna på prov, en timme Aquanauts Holiday ger tålamodet en prövning, men när du sedan väl krockat med den där valen du såg simma omkring i en väldig hastighet, då blir du nöjd och belåten likt en katt som blir kliad på magen.

Forskning har visat att spelandet bland annat har positiva effekter på närminnet och när det kommer till att ta snabba beslut kring roterande objekt. Det sistnämnda kanske inte känns som särskilt fördelaktigt om man bara ser ytligt på saken, men vid närmare eftertanke är fördelarna slående: om man är på ett kebabhak och ser kebabrullen rotera likt den vanligtvis gör så kan man mycket snabbare besluta angående huruvida man vill äta kebab eller låta bli. Dessutom hade den fasansfulla björnen Akakabuto i Silver Fang kunnat överleva Silvers rotationsattack om han tidigare varit medveten om vad den modiga lilla hunden skulle företa sig. Han lär ju ångra att han inte köpte typ Splinter Cell när han väl hade chansen.

Anledningen till att många skäms för sitt spelande är för att de som inte själva spelar sällan visar någon förståelse för fenomenet. Men en sådan sak är ganska enkel att ändra på; få med dem ut på något internetcafé och dra igång Unreal Tournament. De tidigare välfriserade, nyrakade herrarna kommer efter den fasansfulla laddningstiden vara skäggiga, snacks-ätande gamers som du och jag. Och om de bara tar sig tiden att komma in i det så är de förändrade för livet.

Film och musik har inte samma problem. Alla barn kommer förr eller senare i kontakt med bådadera. Det är helt enkelt ofrånkomligt. Spelande kan aldrig bli lika folkligt för det kräver handling innan man kan förstå sig på det. En film kräver bara att du ser en glimt när någon tittar på tv och när det kommer till musik räcker det med att höra en snutt ute på stan. Så enkelt blir aldrig spelandet och därför blir det heller aldrig lika stort och skamlöst.

Ju fler desto mindre
Just den kopplingen är nämligen viktig; ju fler som gör det, desto mindre skamligt blir det. I vissa sällskap är det tabubelagt att på något sätt indikera att man spelar. Kring middagsbordet hos gammelmormor är det ofta mindre känsligt att ingående berätta om sina onanivanor än att berätta om sin huvudsakliga fritidsaktivitet.

Folk som känner skam inför sitt spelande, jag själv inräknad emellanåt, borde fundera på om det verkligen är så himla illa. Istället för att dölja intresset med att prata om en massa saker som vi ändå inte förstår oss på - som indiepop, kärnreaktorer (en höjdare på krogen) och vilka skor som egentligen passar för vilket ändamål - så kan vi imponera och fascinera med alla våra kunskaper inom gamingens värld.

Till sist vill jag be någon om ursäkt. I dag när jag åkte inlines till centrum så åkte jag förbi en kille med Mario-T-shirt. Jag såg ner på dig, log förlöjligande för mig själv när jag åkt förbi dig, men i själva verket borde jag bugat och tackat för din uppriktighet. Du är i sanning en frihetskämpe på samma nivå som Che Guevara eller Nelson Mandela.
+ Lerkot Berglind |  3 maj 2010 11:29

Kommentarer

GameManiac 3 maj 2010 11:47

Jag har skämts många gånger, men nuförtiden försöker jag undvika det och försöker vara en stolt "nörd" som kan festa och kan göra andra saker.
Stort plus för din text!:D

Vodkacitron 3 maj 2010 12:07

Nördar är söta, jag vill vara söt, så därför visar jag vart jag står :D

GameManiac 3 maj 2010 12:10

Det står "varör" istället för varför på titeln

Captain N 3 maj 2010 12:15

Jag känner inte igen mig nånstans i dina beskrivningar - jag skäms inte alls över det faktum att jag är spelnörd, snarare tvärtom.
Jag är en stolt gamer och står för det.

Trazh 3 maj 2010 12:18

Precis som GameManiac säger. Man har skämts lite innan, men nu så är man mer stolt över att vara "nörd". Bättre att skryta stolt om det med ett stort leende, än att gå och skämmas. Man är den man är.. :D

bjorehag 3 maj 2010 12:33

När jag var yngre försökte jag väl kanske inte dölja mitt spelande men jag talade inte öppet om det (förutom om Heroes of Might and Magic 3 som till och med några av mina kompisar anser är världens bästa spel). Nu på senare tid skiter jag i vilket. Skulle aldrig orka plocka undan nördsaker bara pga att en flicka kommer på besök. Gillar hon inte prylarna så kan hon väl gå nån annanstans?

Var för övrigt på besök hos en flicka en gång (ja, visst blir man förvånad) och på något sätt hamnade jag vid hennes dator. Där fanns både CS och Rome: TW och jag frågade varför hon av alla människor hade Rome: TW. Hon skämdes lite och sa typ: "njaaa, lånade det av en kompis men gillade det inte."
Mitt svar: "Gillade det inte? Det är ju askul!"
Då vände hon tvärt och skämdes inte alls lika mycket och det visade sig snart att både hon och jag nog var lika mycket nördar, något jag aldrig hade gissat på förhand.
Summan av historien, mörkertalet på gamers är nog rätt högt och om fler kan stå för vad de gör så visar det sig nog snart att vi alla är lika goda kålsupare och då kan vi alla vara glada. No?

GameManiac 3 maj 2010 12:39

Jag tänker som bjorehag. Om en tjej inte gillar spel så må det vara så, stå för det att du gillar dem liksom! Dölj inte att ditt största intresse är spel, då är du bara oärlig, och det vill man ju inte vara

remag 3 maj 2010 14:25

Skäms du för det du gör? Se över din vänskapskrets eller byt hobby. Jag har tonvis med spel hemma, har aldrig skämst eller gömt något vid en fest.

McOlsson 3 maj 2010 19:10

Jag skäms inte för att jag är en gamer men det finns sanning i texten ändå :)

 
3 maj 2010 19:27

Hmm.. japanska otakus (nördar) klär ju sig på ett visst sätt och beter sig på ett visst sätt som starkt står för någonting "svettnördigt" som min kompis kallar det och även om många på något sätt utstrålar sitt intresse genom val av kläder, sätt att bete sig eller whatever så är det ju en stor skala som nuförtiden bryter mot den "gamla" bilden av gamers. Man kan ju vara som man vill liksom. Roligare är att även om denna artikel fokuserar på hur en gamer uppfattas av andra, så finns det ju segregering även bland gamers. Träffade en grupp norska gamers med Pippi Långstrump-hår som starkt led av Simpsons "Comic-book Guy"-syndromet. Elitistiskt dissade dom andra "inte lika erfarna" gamers och snackade om att som dedikerad gamer så skulle ha vetskap om ditten å datten och ha spelat det å det och skina med sina robes (spelkläder?). Tycker definitivt att man ska stå för sitt spelande men om man beter sig som typerna jag träffade i Norge så borde man skämmas! PS: tappade tråden helt å hållet.. -_-;

Sir Fuzzy of Gamer 4 maj 2010 08:08

Jag ser mig absolut inte som nörd. Den mentaliteten är inte en del av mig. Däremot följer jag definitivt inte diverse normer rörande hur man bör vara och bete sig. Vissa gillar det och blir mer nyfikna, och andra blir osäkra av det. Men att förneka vem man är brukar funka sämre, och står man inte för spel så kommer de aldrig heller få allmän respekt. Sex appeal handlar halvt om vad man har och halvt om vad man tror man har, som det sägs..

"Svettnördigt" var ett jäkligt bra uttryck, graderar skalan på något sätt. [y]

saifer 4 maj 2010 09:11

Håller med remag! Känner du en skam över att nyttja en hobby som ändå tv-spel är så borde du nog ta och tänka om. En hobby är ett val man gör i livet och därmed inget man ska skämmas för. Välkommen till 2010!

JimmiStone 4 maj 2010 09:20

Gamer and proud of it!

Undertaker 4 maj 2010 10:02

oj jag orkar inte ens kommentera det här :p.
Håller inte med, jag skäms inte och det bör ingen annan heller göra.
Skitsnack :p

mehzk 4 maj 2010 14:59

Jag är bara en liten hobbygamer nuförtiden. Så jag skäms väl inte för något direkt. Sen har jag bara casual-spel som GH, Buzz, FIFA och DJ Hero, så det är inget man sopar under mattan, eftersom varenda jäkel vet vilka alla liren är.

 
lukke_15 4 maj 2010 18:33

Jag är stolt att vara nördig. Alla mina kompisar är gamers också, så det är ingen big deal.

 
Deadnight 5 maj 2010 10:55

Har alltd spelat spel sen jag var liten och faktiskt aldrig någonsin skämts över det eller sopat det under matan när folk frågat om mina intressen, sen har jag visserligen fler intressen än spel, har heller aldrig fått något negativt bemötande när jag pratat om att jag spelar heller.

eller det var väl ett tag i gymnasiet när man var en 18-19 och farsan klagade att vi (jag och min kompisar) spelade alldeles för mycket och borde göra annat, efter att han klagat och tjatat alldeles för mycket så reste jag mig bara från stolen och gick mot ytterdörren varpå han frågade vad jag skulle göra och jag svarade att jag nog skulle gå ner till stan och se om man kunde hitta någon som sålde knark istället sen dess har han börjat inse att det här med tv spel som intresse är rätt bra hehe

Zethish 5 maj 2010 15:04

Jag undrar mest varför man försöker motivera sitt spelande med att det ger bättre reflexer eller andra färdigheter. Att spela enbart för nöjes skull räcker gott. Vi har ändlöst mycket roligare än många andra som inte tagit steget in i spelens värld än och det är väl motivering nog? Inte ska vi välja hobby utifrån vad andra tycker om den.

Det är även intressant att populära spel skulle vara mer okej än de i allmänhetens ögon okända. Kommer jag hem till någon och beaktar deras skivsamling blir jag vansinnigt besviken om den bara består av topplistealbum och singlar. Samma med filmer, böcker och all övrig kultur också.

Samson Wiklund 5 maj 2010 15:17

Svettnördigt kan vara det bästa ordet jag hört på 5 år.

Malin Söderberg 5 maj 2010 15:50

Hm jag tyckte inte heller att jag höll med Lerkot när jag började läsa, men efter att jag läst hela texten insåg jag att jag i vissa sammanhang visst maskerat exakt hur nördig jag faktiskt är. Det är inte så att jag skäms för det, men jag kan ändå känna av i vissa sammanhang att jag får en stämpel på mig som inte är önskvärd, exempelvis när jag pratar politik i Marvel-referenser. Jag har också blivit dumförklarad för hur mycket pengar jag lägger på spel, som jag skulle kunna lägga på "vettigare" saker, så som resor och en ordentlig jacka. Jag pratar ogärna kostnader för spelintresse med folk som inte är gamers själva, för jag har märkt under åren att det är en ganska känslig fråga. Om man enbart umgås med andra gamers märker man säkerligen inte av det här, men mycket handlar om vad majoriteten (dvs icke-gamers) tycker det är värt att spendera sin tid på.

Så även om jag aldrig skämts över att vara nörd (jag har tre tröjor som proklamerar det i skrift och en hel del andra plagg med nintendo och marvel) så har jag absolut anpassat nivån på min nördighet i vissa sammanhang.

remag 5 maj 2010 21:27

Malin; där har du en poäng. Just det där med kostnaderna är en punkt som väldigt få faktiskt har förståelse för. Ofta höjs ett ögonbryn eller två när man förklarar vad ett spel kostar.

Samma människor tycker det är okej att kasta ut samma summa som en ps3a kostar på en jacka...det är för mig sjukt. Så jag förstår hur de tänker när jag gladeligen hostar upp 700 spänn för ett nytt spel, men fnyser när jag ska betala samma summa för ett par skor

remag 5 maj 2010 21:27

Malin; där har du en poäng. Just det där med kostnaderna är en punkt som väldigt få faktiskt har förståelse för. Ofta höjs ett ögonbryn eller två när man förklarar vad ett spel kostar.

Samma människor tycker det är okej att kasta ut samma summa som en ps3a kostar på en jacka...det är för mig sjukt. Så jag förstår hur de tänker när jag gladeligen hostar upp 700 spänn för ett nytt spel, men fnyser när jag ska betala samma summa för ett par skor

The Ultra 5 maj 2010 21:35

Äh, vi gamers är inte värre på något sätt än folk som t.ex spenderar halva sitt liv med att titta på filmer, problemet är att folk i allmänhet har mer förståelse för folk som spenderar sina besparingar på ett eget filmbibliotek än folk som vill skapa sig ett spelbibliotek hemma.

Själv har jag aldrig skämts över att kalla mig själv gamer. Jag spelar spel, jag spenderar inte varje vaken stund med en bok i handen. Jag lyssnar inte på musik varje ledig stund eller ser på film varenda kväll.
Jag spelar spel, that's what I do. Och inte spelar det någon roll
vilka spel jag spelar heller. Gillar jag något är det klart jag köper det och spelar det, oavsett vad folk ska tycka. Jag ser t.ex. inte problemet med Pro Cycling Manager.

Vi har inget att skämmas över över huvud taget.

Malin Söderberg 5 maj 2010 21:52

Jag tror att mycket av det vi gamers upplever som "fördomar" har att göra med de tolkningar mainstreamomvärlden lägger i typen av konsumerad kultur.

Film är ett socialt medium, eller det uppfattas i alla fall (rätt felaktigt) som det. Det tolkas också som en finare typ kultur och den är dessutom mer vedertagen hos gemene man. Exempelvis våld och sex i spel ses inte på med lika mycket moralpanik som samma element i spel eller litteratur.

Att intressera sig för böcker är osocialt men allmänbildande och ses därför som helt okey.

Musik är ofta kreativt, och dessutom gillar ALLA musik. Nästan.

Spel däremot uppfattas lätt som något osocialt (fast det egentligen är mer socialt än exempelvis film) och det finns också en uppfattning om att det är ganska hjärndött, bara explosioner och nakna bröst överallt. Och är det inte det är det besatthet av WoW (läs: extrem verklighetsflykt) eller barnsligt, som Mario.

Samma problem kan ses om man, som jag, intresserar sig för graphic novels (och dessutom skriver graphic novels istället för "serier"). Det är stört omöjligt att försöka förklara seriers enorma berättarförmåga för folk som tänker "Bamse" och "Fantomen" när jag försöker prata om "Ghost world". Där kan vi snacka fördomar!

 
5 maj 2010 22:52

Man kan ju påverka folks syn genom hur man framställer sig själv och för sin talan. Man kan ju vara på ett sätt som helt bryter mot folks traditionella syn på gamers genom hur man klär sig eller sätt att vara och istället för att dra sig undan och skämmas när "andra" förlöjligar ämnet så backa upp det med en passion stor nog att bryta ner de konservativa bojorna hos non-gamers. Personligen gillar jag att diskutera ämnet som något som är "trendigt och allmänbildande" nuförtiden. Några av mina meriter här är bland annat att jag har gjort båda mina föräldrar till spelnördar. Morsan spelar NDS och farsan Age of Empires på PC. Min japanska lärare spelar nu Mario Galaxy till Wii och min media lärare lirar GTA IV och spränger saker. Har även då och då haft "speldejter". Säger efter bion: "Du vill inte följa med hem å spela lite TV-spel?". Inget fel med det fast det är jobbigt under speldejten att förlora på flit.. -__-

Malin Söderberg 7 maj 2010 15:54

Säkert att det är med flit? ;)

 
7 maj 2010 16:07

Nejdå, inte alltid med flit.. Vill egentligen inte erkänna hur det verkligen ligger till ^__-

Nerdphilia 11 jun 2010 15:06

Bra krönika =) , visst jag har alltid spelat spel i "hemlighet" det var för ett år sen när mitt intresse bara växte o växte som jag "kom ut ur garderoben" som nörd.. eller kalla det vad ni vill.
Att vara tjej och spela spel har inte alltid varit så accepterat speciellt inte av tjejer då man ansågs som konstig eller så menade dom på att jag endast spelade spel för att få pojkarnas uppmärksamhet.
Spelvärlden växer och jag tycker absolut inte vi ska skämmas över våra intressen och sysslor. Jag vet många som gömmer spelen när dejten ska komma över men då får man inte reda på vad han/hon tycker om det heller. Om jag ska över till någon grabb så är det första jag undersöker när jag kommer hem till han vad han har för konstoller och om han har några roliga spel, eftersom det är sån stor del av mig HAHA ! :D Hare gött !

Malin Söderberg 11 jun 2010 15:22

Ja gud ja, som tjej som spelar är det ofta krångligare med andra tjejer. Oftast kring när de får reda på hur mycket pengar intresset faktiskt kostar.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Magical Starsign

DS

Weird Al

5 sep 2011 20:59

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)