Intervju med Jane Jensen Äventyrsspel för mig är som en interaktiv bok; något som ska upplevas, inte spelas, och för mig är Jane Jensen världens bästa äventyrsskapare om man ser till berättelserna. Samtliga av hennes spel har berett mig sådan äventyrskänsla, en sådan glädje och sådan otrolig beundran att jag bara var tvungen att tala med henne. Och det gjorde jag för ett tag sedan.
Hennes röst låter len och lugnande, lite tillbakadragen sådär. Vi utdelar artighetsfraser men kommer snabbt in på hur hon egentligen började på Sierra On-Line.
Jag utbildade mig i datavetenskap och började jobba som programmerare på Hewlett Packard. Samtidigt jobbade med att skriva noveller och en roman, jag ville väldigt gärna bli författare. Jag köpte Kings Quest IV ungefär samtidigt som jag köpte min första PC och blev helt såld. Jag skrev till Sierra och skickade en meritförteckning och ett år senare fick jag svar och erbjöds en position som skribent.
Vad var det du blev anställd för att göra?
Jag anställdes från början för att skriva dokumentation, hintböcker och speltexter. Mitt första projekt blev Police Quest 3 där jag skrev instruktionsboken och en del texter i spelet.
Var det någon på Sierra som du såg mycket upp till, eller tyckte var exceptionellt duktiga i sitt arbete?
Jag var naturligtvis väldigt imponerad av Al (Lowe) och Roberta (Williams). Jag jobbade dock aldrig med Al, men jag samarbetade med Roberta i King’s Quest VI och hon var en bra mentor. Hon visste precis hur spelet skulle byggas upp och varför.
Ja, ert samarbete var väldigt framgångsrikt. Kings Quest VI är definitivt min favoritdel i serien. Vilket är ditt favoritspel förresten, som Sierra skapat alltså?
Antagligen King’s Quest IV eller Colonel’s Bequest.
De är också magiska, definitivt. Hade du förresten också ett kontrakt liknande sådant som Al Lowe hade; att ni inte hade några rättigheter alls till de spel ni skapade?
Ja det var samma. Sierra hade alla copyrights till allt som skapades.
Men du fick lov att skriva böcker om Gabriel Knight, eftersom du släppt två böcker om honom?
När Sierra fortfarande leddes av Williamsarna (Ken och Roberta) så fick jag ett kontrakt som tillät mig att skriva två böcker om Gabriel Knight, vilket jag också gjorde. Jag fick dock inte rättigheter till att skriva fler tyvärr.
Trist, det är alltid ett nöje att ta del av dina berättelser. Hur blev Gabriel Knight till förresten och hade du planerat alla tre delar från början?
Efter att ha meddesignat King’s Quest VI så fick jag en möjlighet att lansera en egen spelidé. Jag ville göra en serie med övernaturliga inslag, med en detektiv och massor av spänning och mystik. Det kom att bli Gabriel Knight och faktiskt så var det så att det första spelet skulle utspelas i Tyskland och inkludera Ludwig (Gabriel Knights släkting), men när jag planerade handlingen och funderade på bakgrundshistorien om Ritter-familjen så verkade det mer trovärdigt att ha en inledningshandling i New Orleans och att inkludera Voodoo i den. Det jag hade tänkt skulle finnas i ettan kom först med i tvåan alltså.
I varje del av Gabriel Knight-spelen så har du använt en annan teknik. Var det ditt beslut eller?
Det är så att dessa spel kostar massor att göra, så företaget vill ha den största möjliga chansen att det ska sälja bra. Det betyder att man ska använda den teknik som just då är ”inne” och det ”hetaste”. De kommer inte investera i spel med ”gammal” teknik.
Nä, det kan jag i och för sig förstå. Men vad kostar det egentligen att göra ett spel? Om vi bortser från de rättsliga bitarna, hur mycket skulle det till exempel kosta att göra Gabriel Knight 4?
Ungefär två miljoner dollar.
Aha, jag ska bara hämta min plånbok.
Men, hur får du egentligen inspiration till dina berättelser? De är så exceptionellt välskrivna.
Jag har faktiskt ingen aning. Jag läser mycket konstiga böcker och sådant, och oftast är mina idéer en kombination av olika saker som jag läst eller fått berättat för mig på ett eller annat sätt. Sen så tar det sig nya vägar i mitt huvud.
Hur lång tid tar det dig att komma på en handling egentligen?
Det tog nio månader att skriva handlingen för varje spel i Gabriel Knight-serien, och mycket av det gick åt till efterforskning. Jag vet inte exakt hur stor andel dock.
Har du förresten en färdig handling till en uppföljare i Gabriel Knight-serien?
Ja, jag gjorde ett koncept för ett par år sedan till det.
Jaså!? Låter lovande. Jag är säker på att de håller samma höga klass som de tidigare spelen. Förresten, vilket av dem blev du mest nöjd med?
Jag gillar alla tre av olika orsaker, jag kan inte riktigt välja min favorithandling heller. Kanske om skulle jag säga Gabriel Knight 2: The Beast Within om jag var tvungen att välja, mest för att vi fick använda riktiga skådespelare som verkligen förde liv till handlingen.
Men i ärlighetens namn, tror du att det finns någon chans i världen att Vivendi, som nu äger rättigheterna till alla Sierras spel, någonsin skulle plocka upp Gabriel Knight och försöka göra något av det?
Ja, så småningom. Om Oberon Media, företaget jag är medgrundare av, är framgångsrika med de äventyr som vi jobbar med så ser jag ingen anledning att vi inte skulle kunna kontakta Vivendi angående GK 4.
Det låter sannerligen lovande, och apropå det. Du jobbade ju med ett nytt spännande koncept, Gray Matter, men en kort tid efter LucasArts beslöt sig för att lägga ner Sam & Max 2 så blev det islagt, varför då?
The Adventure Company hade helt enkelt problem att ordna finansiering för projektet.
Tror du att det kommer att färdigställas någon gång?
Oberon Media har rättigheterna till Gray Matter, så vi kan göra det själva om vår äventyrssatsning är framgångsrik.
Bra att ni höll på rättigheterna. Mycket hade varit bättre om rättigheter inte vore inlåsta i ett valv hos något stort företag som inte vill agera. Nåja, stort lycka till i framtiden och jag kan garantera dig att vi är många som håller tummarna.
Tack Lars!
+ Lars Jensen | 8 dec 2004 10:22
|
|
 |
|