10-veckors spelutveckling i Skövde, 2007

Vårterminen närmar sig sitt slut då det är dags för andraårsstudenterna på Högskolan i Skövde ska presentera sina spelprojekt. De har under tio veckor arbetat fram en spelidé till ett spelbart demo eller fullständigt spel. Ni som såg första säsongen av Gameplayer TV kanske minns grupperna Tornado och Sandman när vi följde dem med arbetet på deras spel förra året. Bland årets grupper återfinns ett pacifistiskt strategispel, pusslande indianer och en saknad hjärna.

I spelet Oak tar spelaren rollen som något så ovanligt som en växt, vars mål i livet är att växa sig större och täcka upp en stor trädstam. Genom turordningsbaserade omgångar ska man rita ut tre olika typer av murgröna – vanlig, defensiv och offensiv – och på så sätt dels ta över motsvarigheten till baser, samla resurser som vatten och vind samt under tiden förhindra ens motståndare att få överhanden på trädet. Den något spartanska grafiska stilen passar spelet bra och det känns helt klart som en frisk fläkt att bygga ett konfliktstyrt strategispel helt utan våldskildringar.

Desto mer våld bjuder leksakerna i partyspelet Toys på. Upp till fyra personer drabbar samman och tar kontrollen över en av åtta leksaksfigurer – allt från en nallebjörn med motorsåg till en hockeyspel-spelare eller gubben i lådan – för att besegra varandra på lika många leksaksinspirerade banor. Det hela resulterar i lättillgänglig party-action där det handlar om att peppra snabbt på olika slagknappar och besegra sina motståndare flest gånger innan tiden tar slut. Trots lite ryckiga animationer och inte riktigt så färgglatt utseende som jag skulle ha väntat mig av ett leksaksinspirerat partyspel framstår Toys som ett riktigt charmigt och fartfyllt tidsfördriv.

Ormarna som närmar sig käkar upp plattorna man står på
Ett annat spel som lider något av lite grått och tråkigt färgschema är plattformsfokuserade pusselspelet Flipside. Men utöver det något trista grafiska designvalet, och det missvisande namnet, bjuder Flipside på odelat positiva intryck. Presentationen av spelet kan vara något av det flummigaste jag har sett, men det spelar ingen roll i min bok när spelet talar så bra för sig självt. I en skum Aztek-inspirerad drömvärld ska spelaren styra en indian från en punkt till en annan och på vägen undvika att ramla ner i tomma intet. För att ta sig till sitt mål måste man vända på en mängd plattor och samtidigt undvika diverse fiender. Idén är väldigt enkel men samtidigt oerhört utbyggnadsvänlig vilket resulterar i en härlig kombination av plattform och pussel som man inte tröttnar på i första taget. Att spelet dessutom redan nu är helt färdigt med tillhörande nivåeditor uppskattas enormt.

Vi går från gråa nyanser till skrikiga färger i realtidsstrategispelet Grim Breed. Kamper mellan lila monster utgör grunden av detta enligt utsago revolutionerande taktiska actionspel. Genom att tillåta spelaren att rita ut färdvägar och på så sätt på ett enkelt sätt kunna instruera sina enheter att flankera fienden ska Grim Breed ge en helt ny dimension åt de taktiska aspekterna hos realtidsstrategispelen. I övrigt bjuder spelet på en enkel uppbyggnad med endast en specifik typ av beslagtagbara punkter som styr hela spelet resurs- och enhetshantering.

I en steampunk-värld ska en trupp på fyra soldater ta upp kampen mot ett nalkande hot. Steamgunners sätter spelaren i kontrollen över denna trupp och första intrycket som ges är av ett adrenalinfyllt och actionspäckat Commandos-inspirerat spel. Det gäller att avancera från skydd till skydd och ta sig till banans slut, och på vägen besegra fiender som själva nyttjar försvar och taktiska manövrar för att hindra ens frammars. Den schyssta grundläggande designen gör mycket för spelet där framförallt de läckra ångkanonerna och de magnifika robotarna i introduktionssekvensen är personliga favoriter. Däremot framstår spelet i dagsläget som aningen ryckigt och spretigt där det inte riktigt går att sätta fingret på om det är en taktisk eller Rambo-inspirerad approach som egentligen är största fokus.

Utöver de nämna spelprojekten redovisades även samarbetsprojekten där några studenter har arbetet hos Lockpick Entertainment med uppdrags- och kartdesign för storprojektet onlinestrategispelet Dreamlords samt en student på plats för att vidareutveckla ett arenafightingspel vid namn Colosseum för Xbox Live Arcade. Men jag har även medvetet lämnat en riktig godsak till slutet.

Frank the Zombie har precis vaknat
För sist, men absolut inte minst, ut på redovisningen var äventyrsspelet Brain Missing. Det solklart Lucasarts-inspirerade spelet bara fullkomligt osar av galen humor och härliga pussel. Frank the Zombie vaknar en dag upp och inser att han saknar sin kropp, ben och armar. I egenskap av ett rullande huvud ger han sig ut på jakten efter sin försvunna kropp, och inser efter lite genomtanke även att hans hjärna saknas (paradoxalt, jag vet). Genom att använda sig själv som objekt, bland annat genom att stoppa ett kugghjul genom att rulla upp sin skalle och sätta käppar (eller skallben i det här fallet) i hjulen för maskineriet. I den trailer som visades upp bjöds på fantastiskt rolig dialog, läcker grafisk design, ett härligt gränssnitt och framförallt klockren humor gör mig mer sugen på en färdig version av Brain Missing än många av de mastodontprojekten som är på väg till spelmarknaden.

Det är med en stor injektion av hopp om framtidens spelutvecklare som jag lämnar föreläsningssalen och de redovisade projekten bakom mig. Det här handlar om spelidéer som sammanställts på oerhört kort tid och ändå så visar resultaten på såväl nytänkande som ypperliga designfärdigheter. Det ska bli oerhört intressant att se vad framtiden för med sig både för dessa projekt och även för de begåvade studenterna på Skövdes Högskola i deras framtida karriärer. Till dess tycker jag att ni läsare gör bäst i att kika på de filmklipp och nedladdningsbara versioner av spelen som presenterades. Jag rekommenderar framförallt att spela Flipside och titta på den skrattframkallande teasern på Brain Missing.

Officiell hemsida för Flipside med fullständig version av spelet.

Brain Missing-trailer

Officiell hemsida för Grim Breed med spelbar version av spelet.

Steamgunners-intro

Steamgunners-gameplay
+ Andreas Berg | 22 jun 2007 13:47

Kommentarer

 
22 jun 2007 14:53

Härlit att det finns nyskapande ideér x)

 
Anonym 23 jun 2007 12:27

steamgunners introt var riktigt cool fast otomatons är härmat av syberias atomatons

 
Anonym 23 okt 2007 22:34

Nämen titta där, vårt spel.. =) Jag var projektledare på Brain Missing, och vi snackar just nu om att ta det vidare. Får se vad som händer, har andra kurser att ta itu med först. Oh wells. Tjipp.
/reallyjoel

 
Anonym 23 okt 2007 23:07

Yay \o/ , jag var led programmerare på brain missing. skapade den underbart snygga motorn ;-). mer info om den kan ni finna på "http://zeropointgameplay.com/" och även lite fler screenshots från brianmissing och motorn på "http://www.gamedev.se/projekt/screenshot.php?pid=55"
//dvoid

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)