SEO inom iGaming – så lyckas du

Att driva webbsidor som handlar om casino och betting är populärt. Men varför är det så, och hur lyckas du med dina SEO-insatser när du har en webbsida inom nischen iGaming?

Dessa frågor och fler svarar vi på precis nu. 

Varför är det populärt med iGaming?

Sannolikt är det populärt att driva bloggar inom iGaming då det är en kul bransch att skriva om, men man kan inte heller sticka under stolen med att det finns pengar att tjäna. 

Om du arbetar inom området affiliate marketing, alltså den bransch där du får pengar för att marknadsföra saker (i detta fall online-casinon) går det faktiskt att försörja sig på den inkomst man får.

Nedan berättar vi hur du maximerar dina möjligheter att lyckas rent SEO-mässigt inom delområdet casino och iGaming.

5 faktorer för att lyckas med SEO inom casino

  1. Skaffa starka tillbakalänkar.
  2. Skaffa bra SEO-texter.
  3. Internlänka på rätt sätt.
  4. Skaffa en snabb webbsida.
  5. Optimera din webbsida för mobiler.

Nedan berättar vi mer om de faktorer vi precis nämnt i större detalj.

1. Skaffa många och starka tillbakalänkar

En tillbakalänk fungerar ungefär som en röst på din webbsida, så att då andra webbsidor att länka mot dig är superviktigt. I synnerhet inom en så pass konkurrensutsatt nisch som casino och iGaming faktiskt är. 

Så för att sammanfatta läget; desto fler starka länkar du har desto högre rankar din iGaming-webbsida på Google. 

2. Skaffa riktigt bra SEO-texter

Att skaffa SEO-optimerade texter som ett proffs tagit fram är bland det viktigaste du kan göra när du optimerar din iGaming-webbsida för att ranka bra på Google. Om du beställer SEO-texter av någon ska du främst se till att texterna svarar på sökintentionen, alltså det personen som söker på Google vill ha reda på.

Så om någon söker på “Hur spelar man blackjack” ska artikeln ge ett komplett svar på sökfrågan och inte mer än så. Det är även en fördel om man inkluderar det viktigaste materialet högst upp i artikeln.

3. Internlänka på ett optimalt sätt

När du internlänkar på ett idealt sätt fördelar du också länkkraften på din webbsida på ett perfekt sätt. 

Så om du internlänkar till en sida som handlar om ämnet “Så spelar du poker” ska du också ha en ankartext som inkluderar ordet poker. Både för att Google ska förstå vad du menar men även för att användarna ska veta var de hamnar någonstans. 

4. Se till att din webbsida är snabb

Om du ser till att din webbsida laddas snabbt, vilket du bland annat kan göra med webbverktyget Google PageSpeed Insights ser du till att besökarna slipper vänta. Det bästa med att besökarna slipper vänta på att sidan laddas är att de faktiskt läser det material du har på din webbsida, vilket är bra för din SEO. 

5. Din webbsida måste fungera perfekt på mobiler

Över hälften av alla webbsökningar sker via mobiler, så att ha en mobilanpassad webbsida är extremt viktigt. Saker som gör att din webbsida räknas som mobilanpassad inkluderar att den laddas snabbt på mobiler, att all text går att läsa på ett tydligt sätt på mobiler och att inga detaljer (såsom stora tabeller) är borttagna för mobila enheter. 

Avslutningsvis vill vi tipsa dig om verktyget Google Mobile Friendly Test som berättar om din webbsida fungerar bra för mobiler eller inte utan att du behöver betala för det.