Nyhetskrönika vecka 19
Det har varit några veckor sedan det senaste nyhetsbrevet och det kan bara skyllas på pressade scheman och viss idétorka. Som flera av er märkt har jag börjat göra en mindre sammanfattning av nyhetsveckorna i Radio Speltorsk och det svammel jag för fram där är mycket av det jag normalt brukar skriva om i dessa krönikor. Det har gjort det svårt att motivera fram unika texter, men nu har nyheterna stått som spön i backen ett par dagar och det har dessutom varit en hel del spännande som hänt.
Mest dramatiskt och känslomässigt laddat (nåja, för visa i alla fall) har nog nedläggningen av 3D Realms varit. Inte bara för att det är slutet på en era på sätt och vis, utan kanske mest att Duke Nukem Forever mest sannolikt förvandlats till Duke Nukem Never. För tänk efter, efter 12 år (vad vi vet, kanske 13-14 år totalt) i utveckling utan att ens en gång lyckats visa upp spelbar kod spelar det knappast längre någon roll. Vilken spelstudio skulle vara självmordsbenägen nog att axla mantlarna för att börja om från noll med att utveckla ett spel med det namnet, ständigt iakttagen av omvärlden.
Trots allt är det inte utgivarna Take 2 som slagit spiken i kistan för 3D Realms, då inget i deras avtal gjorde de skyldiga till att släppa spelet. De äger bara rättigheterna att ge ut ett spel med titeln Duke Nukem Forever. Alltså är det helt enkelt förmodligen 3D Realms själva som helt enkelt till slut nått botten ekonomiskt. Om de kreativa skaparna själva inte kan hålla igång ett projekt, varför skulle någon vilja investera i en annan orelaterad spelstudio som är dumdristiga nog att axla projektet. Nej, det här var sannolikt, om inget mirakel sker, det sista vi såg och hörde om Duke Nukem Forever. Fast inte nödvändigtvis det sista Duke Nukem-spelet. Plattformsvarianterna verkar det ju gå bra för trots allt.
Om 3D Realms nu blivit stående ute i kylan är det definitivt varma vindar som blåst kring Eurogamers Ed Zitron i veckan. Lite väl varma vindar till och med. Rakt av skållheta skulle vissa nog hävda. Ed Zitron har nämligen blivit attackerad av utvecklarna Aventurine för sin fotledssågning av deras onlinerollspel Darkfall. Ed gav spelet en svag tvåa i betyg på knappt 2 timmars speltid hävdar Aventurin. Nej, protesterarar Ed, nio timmar var det allt. Hallelujah.
Okej, Ed, nio timmar är nog för att bedöma gränssnitt, grundläggande funktion och design, men onlinerollspel fungerar traditionellt efter principen att ju mer spelaren spelar desto mer belönas spelaren. Även nio timmar är bara det ett gränsfall på hur mycket man kan ta in vad gäller den här typen av spel. Hursomhelst kanske det är så att Aventurine gör det här mest för att vinna uppmärksamhet som vissa hävdar och att det inte är så farligt. Själv anser jag att alla spelpublikationer borde se över sina policies vad gäller recenserande av onlinerollspel. Att hetsa fram halvosanna och tveksamma omdömen, subjektiva som objektiva, bara för att vara först ut med en recension håller inte för så pass komplexa spel.
Tänk om, tänk rätt.
+ Johan Eklund | 8 maj 2009 21:50En av extremt få läckta bilderna från Duke Nukem Forever i sin sista version |
Trots allt är det inte utgivarna Take 2 som slagit spiken i kistan för 3D Realms, då inget i deras avtal gjorde de skyldiga till att släppa spelet. De äger bara rättigheterna att ge ut ett spel med titeln Duke Nukem Forever. Alltså är det helt enkelt förmodligen 3D Realms själva som helt enkelt till slut nått botten ekonomiskt. Om de kreativa skaparna själva inte kan hålla igång ett projekt, varför skulle någon vilja investera i en annan orelaterad spelstudio som är dumdristiga nog att axla projektet. Nej, det här var sannolikt, om inget mirakel sker, det sista vi såg och hörde om Duke Nukem Forever. Fast inte nödvändigtvis det sista Duke Nukem-spelet. Plattformsvarianterna verkar det ju gå bra för trots allt.
Kanske den allra sista bilden någonsin på Duke Nukem Forever |
Okej, Ed, nio timmar är nog för att bedöma gränssnitt, grundläggande funktion och design, men onlinerollspel fungerar traditionellt efter principen att ju mer spelaren spelar desto mer belönas spelaren. Även nio timmar är bara det ett gränsfall på hur mycket man kan ta in vad gäller den här typen av spel. Hursomhelst kanske det är så att Aventurine gör det här mest för att vinna uppmärksamhet som vissa hävdar och att det inte är så farligt. Själv anser jag att alla spelpublikationer borde se över sina policies vad gäller recenserande av onlinerollspel. Att hetsa fram halvosanna och tveksamma omdömen, subjektiva som objektiva, bara för att vara först ut med en recension håller inte för så pass komplexa spel.
Tänk om, tänk rätt.

jaha :)