Nyhetskrönika vecka 16, 2009

Ännu en vecka till ända och våren sprider sig sakta norrut över vårat avlånga land. Ännu långsammare verkar det gå med utgivandet av intressanta spel för tillfället också, vilket ni nog har sett på de ljumma betyg vi gett åt de senaste spelsläppen här på Gameplayer. Egentligen är det en märklig start på spelåret vi har genomlevt. Normalt är det i januari, februari och i viss mån mars branschen brukar gå in i stiltje efter julhandeln. Så var det däremot inte i år, utan nu fortsatte släppen av storspel kontinuerligt ända in i mars. Det har med andra ord varit helt omvänt den här våren jämfört med normalt. Vi har dock några potentiella storsäljare kvar innan sommaren så kanske återgår spelåret till sin normala rytm snart igen.

Det tog slut på bra Duke Nukem Forever-skämt redan för ett decennium sedan.
Brist på intressanta spelsläpp innebär till stor del också en stor brist på intressanta nyheter. De senaste veckorna har pressmeddelandena blivit färre och färra och de flesta nyheter har handlat om patchar, ändrade släpptider och smådetaljer i det mesta. Men några minnesvärda nyheter har det förstås trillat in. Duke Nukem är visst nästan färdigt till exempel. Man menar att man nu av 900 delmål bara har 71 kvar. Jisses, då kanske det bara är 3-4 år kvar då med den takt 3D Realms klarar sina delmål. Det är svårt att inte bli spydig och sarkastisk när man får höra sådant där.

Annat kul är att det senaste veckorna läckt ut en hel del spännande information kring Assassins Creed 2. Ettan var ju sjukt efterlängtat, men en hel del fans blev besvikna då spelet, trots hög kvalite och hantverk, led av variationsbrist. Visst PC-versionen lade till lite mer variation, men spelet var ändå lite för repetitivt för många. Populärt var det i alla fall och sålde som smör, trots kritiken. Det innebär att Ubisoft nu står inför en väldigt svår uppgift. Å ena sidan måste man skapa ett spel som säljer mer än det första, å andra sidan måste man också se till att inte upprepa samma misstag. Från det vi fått veta om det nya spelet, som tar plats i renässansens Italien, verkar det ju som att man tänker i rätt riktning. Men det känns som att Ubisoft har mycket att bevisa efter att man gjort samma misstag även med sitt senaste storsläpp, Prince of Persia. Ett annat i grunden bra och kvalitativt spel, som led av en viss variationsbrist.

Jade Raymond verkar inte ha en lika central roll i utvecklandet av Assassins Creed 2. Bra eller dåligt?
Veckans största nyhet är dock inte en rent spelrelaterad. Men det är oundvikligt att inte se att den fällande domen mot The Pirate Bay förstås har konsekvenser även inom spelindustrin. Branschorganisationen Dataspelsbranschens talesman Per Strömbäck anser att domen är positiv och visar att samhället inte accepterar den utbredning av upphovsrättsbrott sajter som Pirate Bay stimulerar.

Själv är jag inte lika säker på att det är en speciellt korrekt tolkning, möjligtvis även en lite naiv tolkning. Nog för att en branschorganisation som Dataspelsbranchen självklart måste ta ställning för en sådan dom, förändrar inte det att verkligheten är mycket mer komplex än så. Faktum är att jag nog skulle hävda att domen gör mer skada än nytta för fildelningsmotståndarna. För det första kommer domen varken att påverka sajtens existens då man redan sagt att man ska överklaga, dessutom kommer fildelare inte att sluta fildela även om Pirate Bay skulle ha funnits. Nu blir istället Pirate Bay-killarna martyrer och ett politiskt ämne, samtidigt som risken finns för ökad fildelning av just det skälet. Någonting som jag har svårt att se hur det skulle gynna vare sig branschen i stort eller upphovsrättsivrarnas sak.

Nej, satsa resurser på ny teknik och nya tjänster istället. Spelens framtid ligger i agila och smarta tjänster som Gamers Gate, Steam och Xbox Live Arcade. Inte i rättssalar.
+ Johan Eklund | 17 apr 2009 20:34

Kommentarer

remag 18 apr 2009 11:17

Framtiden ligger inte i steam, gamers gate eller något sånt skit. Framtiden ligger i vettiga demoversioner!

Majoriteten av de jag känner som laddar hem olaglig programvara/spel gör det för att testa innan "the real buy". Eftersom man i de nuvarande demoversionerna bjuds på för lite för att avgöra om spelet är köpvärt eller ej (OBS Vissa undantag finns tex resident evil 5 demot)

Alternativet är att tanka hem piratspel för att testa innan man slänger dyra slantar på ett kanske halvljummet spel...

visst recensioner finns men det kan man inte alltid förlita sig på till 100%.. Menar de flesta tidnignar gav ICO full pott, själv skulle jag ge det 1/10 alternativt 2/10.

Dan Eriksson 18 apr 2009 19:18

Jag skulle säga att du har både rätt och fel... att framtiden ligger i tjänster som Steam osv OCH demos. Jag vet själv hur demos på Xbox Live har fått mig att köpa spel som jag annars inte hade brytt mig om eftersom de inte varit säkra investeringar.

Dock finns det problem med demos - en del verkar ta en slags alpha och göra en demo av den, och sen slänger de på en stor "det här behöver inte alls vara som det slutgiltiga spelet". Öh... nähä? Vad är det ni demonstrerar med demot då, om ni tydligen inte demonstrerar slutprodukten?

-_-

Dan Eriksson 18 apr 2009 19:27

Geh. Jag borde nog inte vara ute och ränna en hel dag utan att äta nånting. Jag ser nu att jag misstolkade det du skrev lite ;D

Nevermind that. Jag håller som sagt med om demos iaf.

Tommi 19 apr 2009 03:45

Det är vad jag säger också! Bättre tjänster! Ge mig ett bra alternativ eller bättre till fildelning så kommer ajg antagligen att använda den!

Johan Eklund 19 apr 2009 17:33

remag>> Du tänker rätt, men du drar fel slutsatser. Självklart är ett stort skäl till att vissa fildelar spel att de vill testa om spelet är värt att bry sig om, speciellt om det saknas vettiga demos.

Men hur bra demo ett företag än gör, spelar det ingen roll om ingen kan spela det. För att kunna spela det måste ju folk kunna komma över de vettigt. Och där kommer återigen distributionstjänsterna in i bilden.

Dans exempel med Xbox Live demonstrerar precis hur viktiga de här nedladdningstjänsterna är och hur de verkligen kan nå ut till en mycket större mängd spelare än tidigare. Allt som krvs är att de blir smidiga attanvända och att de ger bra incitament till folk att använda de och köpa spel via dem. Demos är bara ett sådant incitament.

Trigger 19 apr 2009 21:11

Johan Eklund: I ett längre perspektiv ska ju ett köp inte behöva vara längre bort än ett musklick/knapptryck. Först testar man demot via distributionstjänsten, faller det än i smaken ska man omedelbart ha tillgång till att köpa fullversionen. Som det fungerar för Arcade är ju hur bra som helst.

Johan Eklund 19 apr 2009 23:57

Trigger>> Precis.

luiga 20 apr 2009 15:32

Varför måste det vara en rättighet att få provspela ett spel innan man köper det? Så fungerar det ju inte med någon som helst annan media. Jag tycker själv att spelförlagen gör sig en björntjänst om de inte gör ett demo på ett spel. Jag har själv valt bort vissa spel, exempelvis KOTOR, bara för att jag är skeptisk till rollspel och inte vågar köpa det utan att ha provspelat det. Tråkigt, men sant. Man kan inte få allt faktiskt.

Och att folk laddar ner och sedan köper tror jag inte ett dyft på. I undantagsfall ja, men i majoriteten fall nej. Jag skulle aldrig få för mig att ladda hem ett spel, spela halva och sedan avinstallera det och gå och köpa samma spel i butiken. Hur puckat vore inte det? Själv slutade jag spela piratkopierat i slutet på 90-talet eftersom alla spel var nedlusade med virus, hade bortklippta mellansekvenser, eller utan ljud eller var allmänt kassa i den piratkopierade versionen. Jag är glad för att jag gjorde det, visst, jag har en del spel i hyllan som jag knappt ens rört, för de tilltalade inte mig, men det är smällar man får ta.

Johan Eklund 21 apr 2009 11:09

Det handlar självklart inte om rättigheter. Det handlar om vad som skulle gynna både branschen och konsumenterna mest.

ikea_land 23 apr 2009 11:19

Iuiga -> Vilket annat media funkar INTE så? Är du sugen på att köpa en film finns det en trailer som kan ge en försmak och sedan kan man avgöra om man vill köpa eller ej. Funderar man på att köpa en skiva finns det i princip alltid möjlighet att provlyssna på skivan innan. Antingen i butik eller via den nätbutik du handlar ifrån, det samma gäller om du köper digitalt. Så exakt vilka medier man INTE kan prova innan köp du menar går mig helt förbi.

Jag tillhör utan tvekan den kategori som ibland laddar ner och sedan köper. Mestadels för att man vill ha möjlighet att spela multiplayer och då ofta behöver en key. Jag menar inte att varje nerladdat spel innebär ett köp, men å andra sidan handlar det oftast om spel man(jag) aldrig hade köpt från början. Jag apploderar de spelutvecklarna som tar sig tid att göra ett vettigt demo. Nu återstår det bara att de hittar ett bra distributionssätt. Bittorrent tekniken finns ju redan, börja använd den!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Magical Starsign

DS

Weird Al

5 sep 2011 20:59

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)