Sagan om Halo: Del 2

Halo: Combat Evolved blev en försäljningssuccé som revolutionerade genren. Alltså var en uppföljare mer än väntad. Medan övriga spelhus var upptagna med att göra Halo-inspirerade (eller plagierande) förstapersonsskjutare var Bungie själva tvungna att stå för genrens fortsatta utveckling. Samtidigt kunde man inte ändra på det koncept som gjorde Halo till ett mästerverk. Bungie stod inför en stor utmaning.

Brinnande Ninjor
Halo 2 utannonserades i september 2002 med en filmtrailer och redan då satte man tonen som kom att behållas enda tills spelets slutskede. Halo 2 skulle vara snabbare, hårdare, snyggare och större. Jason Jones uttryckte det bäst själv när han sa ’’ Halo 2 är rätt likt Halo 1, förutom att det är Halo 1 som fattat eld åkandes 190 kilometer i timmen genom en krigszon jagad av helikoptrar och ninjor. Och ninjorna brinner också’’. Halo 2 skulle alltså bli allt som föregångaren var, fast ofantliga gånger mer episkt. De trailers vi fick se pekade inte på motsatsen.

Folkhop köar inför premiären av Halo 2
När Bungie hade fått sitt erkännande av spelvärlden i och med Halo: Combat Evolved fanns det ingen tvekan ifall Halo 2 skulle bli en kommersiell succé. Microsoft slog på stort med marknadsföringen. Banderoller och affischer med orden ’’Earth will never be the same’’ prydde tunnelbanegångar och höghus världen över. En mer unik, men inte mindre lyckad marknadsföring var hemsidan ”Ilovebees”. Ett slags realitygame där man genom att låsa upp krypterade meddelanden fick ta del av handlingen mellan Halo 1 och 2.

Dagen D
Halo 2 har premiär den 9:e november och överallt i världen köar svettiga gamers för att få sina exemplar först. Spelet drog in 125 miljoner dollar under de första 24 timmarna och slog därmed försäljningsrekordet på en premiär inom nöjesindustrin.

Men hur stod sig spelet gentemot föregångaren? Halo 2 skakade inte om genren som Combat Evolved gjorde, men det var aldrig tanken. Istället bjöd Halo 2 på allt det Jason Jones hade lovat oss. Förvisso fick vi inga brinnande ninjor, men vi fick en Master Chief som var mer hårdkokt än någonsin.

Singleplayerlägets utformning var dock radikalt annorlunda från kampanjen i Halo. Fansen delades i två: de som föredrog den friare bandesignen och den sublima närvarokänslan från föregångaren, eller de som föredrog Halo 2:s linjära upplägg där striderna koncentrerades till mindre ytor och där handlingen berättades genom storslagna filmsekvenser. Denna förändring är i princip den mest drastiska spelmekaniska förändringen i Halo-seriens historia, och gör att Combat Evolved skiljer sig markant från seriens övriga uppföljare.

Onlineläget i Halo 2 var en smärre revolution
Oavsett vad man tycker om Halo 2:s kampanjläge så går det inte förneka att det var ett magnifikt spel som var smått revolutionerande för genren inom konsolmarknaden, främst tack vare spelets onlinestöd. Multiplayer i Halo 2 fick föregångarens dödsmatcher att kännas lika moderna som runskrift. Bandesignen var nu mer genomtänkt och matcherna var betydligt mer intensiva. Hade man en uppkopplad Xbox spelade man Halo 2 online. Den som inte gjorde bemöttes nog med konstiga blickar.

’’Sir, finishing this fight’’
Trots att Halo 2 blev en succé så kan man inte förneka att man lämnades med en bitter eftersmak i munnen när eftertexterna rullade. Delvis på grund av att Bungie gav oss en cliffhanger som lika gärna kunde ha ersatts med en uppercut i hakan uträttad av Ivan Drago; men även för att Halo 2 aldrig kändes helt fulländat. Bungie har själva medgivit detta i efterhand. De menar att spelet utvecklades under en omänskligt hektisk tidsram där mycket som behövde slipas fick lanseras med vassa kanter.

Bungie hade inför Halo 3 mer prestationskrav än någonsin. När Bungie lanserade Combat Evolved och Halo 2 var de genrens kungar. De bestämde ribbans höjd. Men sex år hade passerat sen Halo såg dagens ljus; en halv evighet mätt i branschens mått. Bungie var numera inte de enda som satt på kungatronen. Valve visade oss med Half Life 2 hur djupt ett FPS kan vara, Call of Duty stoltserade med genuin krigsinlevelse och Bioshock demonstrerade genrens intellektuella potential. Bungie hade fått värdig konkurens.

Onlineläget i Halo 3 var en smärre perfektion
Precis som inför Halo 2 drogs hype-maskinen igång ordentligt och folk världen över dreglade över varje ny screenshot som Bungie sparsamt matade oss med.

Halo 3 ryktades bli det sista spelet, och med taglinen ’’Finish the fight’’ var det kanske inte så konstigt. Nu hade Bungie något att bevisa. Halo 3 skulle bli det Halo 2 aldrig riktigt blev. Framgångsformeln skulle bevaras men alla de skavanker och oslipade kanter som gjorde sig påminda hos föregångaren skulle elimineras.

Halo 3 lyckades infria majoriteten av förväntningarna och föga förvånande blev spelet en kolossalt stor försäljningssuccé. Kampanjläget kändes betydligt mer genomarbetat och bandesignen kändes inte lika begränsad som i Halo 2 utan snarare som en kompromiss mellan de två första spelen.

Men likt Halo 2 var det multiplayer som kom att göra Halo 3 odödligt. Än idag spelas det dagligen tusentals matcher online och en enorm Community har bildats tack vare spelets baneditor och möjligheten att ladda upp filmer och dela med sig av egna spellägen. Halo 3 tog helt enkelt Halo 2 in i framtiden. Och det var uppenbarligen allt som behövdes.

Remember Reach
Tre år efter framgången med Halo 3 släppte Bungie Halo: ODST. Ett sidospår där vi fick spela som en specialtränad människosoldat ungefär där Halo 2 tar sin början. Även om ODST logiskt nog aldrig hade samma genomslagskraft som tidigare delar i serien så står spelet som ett monument över hur skickliga Bungie är på att skapa en stämning. New Mombasas gator i nattmörkret gjorde sig perfekta till Martin O’Donnells subtila pianoslingor. Att Bungie dessutom valde bort den ikoniske Chiefen i förmån för några betydligt mer sårbara soldater visar att spelhuset har en lust att utvecklas och gå vidare. Något som Bungie behöver göra vid det har laget.

Allting har ett slut och det har Bungie själva insett. Halo: Reach blir det sista spelet i serien utvecklat av Bungie innan de går vidare. De inledde decenniet med att revolutionera genren och de avslutar det genom att släppa ett sista monument där alla erfarenheter och lärdomar som Bungie värvat under utvecklingen av Halo-serien är samlade. Och förhoppningsvis kommer vi minnas det här monumentet som ett vackert avslut på en vacker saga i en lång, lång tid framöver.
+ Aldo Sartori | 13 sep 2010 10:46

Kommentarer

Drjunior93 13 sep 2010 11:58

Lägg upp recensionen jises.

Samson Wiklund 13 sep 2010 13:04

@Drjunior93: Det blir svårt med tanke på att vi inte fått spelet än...

Cryptovic 13 sep 2010 20:36

"Halo 2 utannonserades i september 2002 med en filmtrailer och redan då satte man tonen som kom att behållas enda tills spelets slutskede."
ända* [cute]

Gillar hur du skriver Aldo! Du är grym mannen!

 
Aldo Sartori 14 sep 2010 18:36

@Cryptovic

Väl uppmärksammat, alltid något som smiter förbi korren.

Tack!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)