Portaler, förväntningar och internetfenomen - Intervju med Valves Chet Faliszek

I samband med att EA i förra veckan bjöd in nordisk spelpress för att testa på lite utav Portal 2 fick jag också chansen att prata förväntningar och internetfenomen med Chet Falizek. Han är en av Vales författare och har arbetat med såväl Half-Life som Left 4 Dead och är en av orginalkreatörerna till Portal.

Chet Faliszek
Kommer det finnas kaka, eller är allt en lögn?
Om vi säger såhär, ja, det finns kaka. Vi har lagt in en bit i början av spelet, bara för att komma förbi det momentet. Det kändes lite symboliskt att visa att vi är klara med den grejen sen.

Har ni något i Portal 2 nu som du tror kan bli ett lika stort fenomen som “The Cake is a lie”?
Ja, det finns absolut saker som har den potentialen. Men vi har inte satt in något med mening och sagt att “Ha! Det här ska bli ett internet-fenomen!”. Med The Cake is a lie bara hände det. Vi la in det som en kul grej, efter ett möte med utvecklarstudion där en kille kom in och på kontoret med en bit tårta under ett möte som inte räckte till alla. Vi har använd samma typ av saker, bara sånt som vi själva tycker är kul. Så det finns säkert nåt i Portal 2 som forumen kan plocka upp om de vill.

Kommer Jonathan Coltron att vara med och göra musik till tvåan?
Ja, han har gjort flera låtar redan faktiskt som kommer vara med i spelet.

Kan du sjunga lite på en?
Absolut inte.

Awwww!
Det är inte för att jag inte kan sjunga, det är för att jag inte vill avslöja något för dig som kan förstöra överraskningarna i spelet.

På tal om överraskningar, kommer det finnas sådana i Portal 2? Det känns som att jag förstår storyn och världen nu, det finns en helt annan premiss än inför Poral?
Nej, precis. Jag tror att när folk spelade Portal blev de förvånade över att det ens hade en story. Nu använder vi istället storyn för att förvåna återkommande spelare. Det kommer vara många twists.

Kommer något att kopplas samman med Half-Life 2 eller 3? Aperature Science existerar ju i både Half-Life 2 och i Portal?
Ja, men de hänger inte ihop på så vis. Du vet hur det var med Arkiv X, att de liksom hade ett stort övergripande universum och sen hade de ibland några avstickande avsnitt som mest vara var roliga och som stod lite fristående från själva serien? Så är Portal. Visst, det är samma universum som Half-Life 2, men det är inte canon. Vi har kul med Black Mesa-referenser och allt sånt, men det hänger inte ihop på något vis. Och nej, ni kommer inte få någon ny information om Half Life 3 genom Portal 2.

Frågar folk ofta om Half Life 3?
Nu är vi här för att prata om Portal 2.

First rule of Half-Life 3, do not talk about Half-life 3?
….

Alright.. Kan vi prata om första Portal?
Det kan vi.

Portal blev lite av ett fenomen, det har skrivits hela uppsatser om symbolik och dylikt om spelet. Har ni läst något av det och tagit del av diskussionen?
Ja, lite har jag läst, men jag har aldrig kommenterat på något. Det är ganska spännande att man liksom kan skapa något, ge det till världen, och sedan se hur de börjar tolka och hitta saker som man själv kanske inte ens tänkt på. Det växer sig liksom stort och det är jättekul. Men jag har aldrig gått in och rättat eller så som sagt, jag tycker att folk kan få ha sina egna upplevelser och tolkningar.

På tal om det, jag läste en ganska lång artikel nyligen om att Chell anses vara en av tidernas bästa kvinnliga karaktärer.
Jasså? Så en bra kvinnlig karaktär är en som aldrig pratar? Intressant!

Det texten argumenterade för mest var att det i spelets aldrig gjordes någon grej av att hon var kvinna.
Nej, vi tyckte inte det var en sån stor grej. Det kändes som att det borde vara en hon och så fick det bli. Med Gordon Freeman skapade vi en identitetslös, tyst huvudperson som spelaren skulle kunna sätta sin egen prägel på och vi gjorde samma sak med Chell.

Fast folk tycker ju att Gordon Freeman också är en av tidernas bästa karaktärer.
Ja. Vi kanske gör något fel.

Det blev aldrig något liv om att Chell var en tjej? Mirrors Edge fick ju ta skit för att de hade en kvinnlig huvudperson i förstaperson?
Nej, vi hörde aldrig något om det. Det är rätt skumt allt sånt där. När vi beta-testade Portal 2s co-op så var det i början tänkt att en av robotarna skulle vara en “tjej”. I en av testgrupperna var en det en man som skällde ut oss för att han fått “tjej”-roboten. Han ville inte spela igenom hela co-open som tjej! Jag sa att “Du vet väl att du spelar som tjej under hela singelplayerkampanjen?” varpå han svarade att det inte var samma sak. Jag har oerhört svårt att förstå hans reaktion.

Varför skrotades tjej-boten?
För att det kändes dumt att könsbestämma maskiner.

På tal om maskiner så kanske vi ska gå över till mer tekniska frågor. Vi kan börja med vad skillnaden mellan co-op och enspelatläget kommer att bli?
Singelplayerläget är väldigt likt Portal. Du spelar som Chell igen, och du ska ta dig an GlaD0S testkammare. Men spelet är mycket längre nu, med mer story och fler karaktärer. Co-op kommer att ha sin egen historia om de två test-robotarna och den är också mer öppen. När du spelar i co-op kommer du också kunna föra in lite av din och din kompis historia på robotarnas. Så istället för att prata om att “Åh, kommer du ihåg när det här hände i spelet?” som man gör i enspelarläget, vill vi att man ska säga “Kommer du ihåg när vi gjorde det här och du ramlade ned i den gröna geggan i spelet?” Det finns en historia, men vi vill ge utrymme för din och din kompis historia också. Glad0s kommer också att vara snällare mot er i flerspelarläget, eftersom ni också är robotar precis som hon. Det är väldigt mycket humor i co-open, liksom i spelet i övrigt.

Var det svårt att göra en längre version av Portal och fortfarande hålla det tight?
Nej, alltså, hade vi fått välja hade ju Portal varit mycket längre. Men då var vi bara nio personer som jobbade med det, så vi hade ganska begränsat med tid och resurser. Några av de idéer vi hade till Portal har kommit med i tvåan nu.

Är det svårare att jobba med ett större team?
Nej, alltså alla ville ju jobba med spelet. Det var rätt kul för när det första kom ut var det ingen som hade några förväntningar på det, utan det var liksom det där lilla spelet av som hade en massa kuber och som gjort av några enstaka killar. Alla som är med i teamet är jätteexalterade över att jobba med spelet, och vi har liksom alla samma vibb. Det var inte så att författarna drog iväg och skrev sin dialog medan grafiker satt och pillade ihop världen, utan vi gjorde allt som ett team och alla var med i processen.

Fanns det nåt negtivt med att jobba i ett större team?
Nej, inget alls faktiskt.

Hur kommer co-opläget fungera?
Det kommer att finnas ett split-screenläge och sedan kan man köra via Xbox Live och Steamworks med kompisar. Eftersom vi använder Steamworks kommer Playstation 3-spelare och PC spelare att kunna köra tillsammans. På Xbox live kommer det att fungera lite annorlunda och du kommer bara kunna spela mot andra på Xbox live.

Hur blir det annorlunda på live?
Uppdateringarna kommer senare till Live exempelvis. Alla uppdateriningar, patchar och nedladdningar kommer att komma till steamworks först eftersom det är enklast att jobba med och ett system som vi har direkt tillgång till. Sedan kommer vi göra bundles som släpps på XBLA. Det är också lite annorlunda belöningar. Det kommer finnas trophys och steam-achivements och så achivements för Xbox 360. Spelar man på 360 kommer man också kunna låsa upp exklusivt avatar-material.

Kommer man kunna spara i molnet på Steamwork eller är det hårdisk som gäller?
Nej, du kommer kunna spara i molnet oavsett om du spelar på PC eller PS3. Däremot kommer du inte kunna spela din sparfil från PS3 på en PC och vise versa. Men du kommer kunna spela den på vilket annan PS3a eller PC som helst.

Jag kommer sakna pressmedelandena från Aperature Sciene när Portal 2 släppts.
Ha ha, ja, fast du lär nog få fler. Vi på Valve är väldigt förtjusta i Aperature Science. De fungerar som vårt alterego. Saker som vi aldrig skulle kunna säga eller göra som företag, det kan Aperature Sciene göra.

Exempelvis?
Ja, medan Valve säger ungefär "Vi tycker att vi gjort ett bra spel och vi hoppas att ni kommer tycka det också" kan Aperature Science säga "Du där! Köp Portal 2 för mänsklighetens bästa!"
Är det för mänsklighetens bästa?
Det är jag övertygad om.
+ Malin Söderberg | 28 feb 2011 16:08

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Magical Starsign

DS

Weird Al

5 sep 2011 20:59

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)