Ett decennium (eller två) med onlinerollspel
Neverwinter Nights AOL från 1991 |
Allt började faktiskt för två decennier sedan. Som de flesta säkert vet så var ju de allra första onlinerollspelen helt textbaserade, men 1991 släpptes det första grafiska onlinerollspelet, Neverwinter Nights. Det var helt baserat på tänket bakom de så kallade Multi User Dungeon-spelen men upphottad med Golden Box-motorn som låg under huven även i 80-talets populäraste rollspelserie. Detta Neverwinter Nights var förstås oerhört primitivt med dagens mått mätt, men blev ofantligt populärt för sin tid och blev en inspirationskälla för alla tidiga försök att utveckla onlinerollspel på 90-talet. Så pass populärt faktiskt att servarna, som man kopplade upp sig mot via modem, hölls igång i hela sju år. Då ska man också komma ihåg att på den här tiden betalade man dessutom en avgift per timme för att få vara upploggad mot servrarna, istället för dagens standard med månadsavgifter.
Med Internet kom förstås bättre teknologiska lösningar och det första Internetuppkopplade onlinerollspelet var 3DO’s Meridian 59. Det var dessutom det första onlinerollspelet med 3D-grafik i bästa Doom-stil. Det kunde dock aldrig tävla mot den popularitet de västerländska Ultima Online och asiatiska Lineage genererade bara något år senare då de släpptes, båda tvådimensionella spel med isometriska vyer. Men den riktiga revolutionen, kanske den största milstenen av de alla, kom förstås alldeles innan millennieskiftet. Ja, EverQuest förstås.
EverQuest |
EverQuest la i alla fall grunden för alla moderna onlinerollspel i tre dimensioner. De flesta begrepp onlinerollspelare idag tar för givna och alla grundläggande spelmekaniker och strategier har sitt ursprung i just det spelet. Men det var allt annat än lättillgängligt trots sin popularitet och inlärningskurvorna var ofta rejält branta i 2000-talets tidiga onlinerollspel. Det tog fem hela år innan detta skulle ändras radikalt när (i sammanhanget) underdogen Blizzard kliver in och släpper sitt World of Warcraft i mitten av decenniet.
Asheron's Call 2 |
Det här har förstås smittat av sig och onlinerollspel som inte hållit måttet har också fallit som furor. Från patetiska Auto Assault till ambitiösa och originella Tabula Rasa. Onlinerollspel har gått från att vara en produkt för mindre skaror hängivna datorspelare till att bli någonting för den breda massan och det ritar förstås inte bara om kartan för designteamen, utan även för företagens ekonomer. De spel som inte längre lockar till sig nog många spelare går en obönhörlig och grym död till mötes. Serverdöden.
Star Wars: The Old Republic |
Just nu, i gränslandet mellan det nya och det gamla decenniet, står vi också på gränsen inför en helt ny generation onlinerollspel. Analytiker förutspår en större utbredning på konsol och samtidigt utlovar företag som Bioware och Funcom ny revolutionerande gameplay med sina respektive kommande titlar Star Wars: The Old Republic och The Secret World. Hur stort språng vi tar härnäst, ja det är jag lika spänd på att få uppleva som ni. Det här är bara början.

Kommentarer
vill ha SW:TOR synd att det släpps 2011 men men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Jag räknade lite på de pengarna Blizzard får in från sin spelarskara på ett år:
11 500 000 spelare * 249:- * 6 månader = 17 181 000 000 :-
Det är ju stört

Det är ju inte alla inkomster heller, räkna med folk som byter server = 200kr/gång eller folk som ändrar ras, samma pris tror jag, eller byter namn osv osv. Sen har dom ju en del utgifter också, det lär ju kosta en del att driva deras serverhallar bland annat plus att dom har en gigantisk supportstab osv osv. Det är ju inte bara inkomster.
som alrs säger de lär ju ha rätt höga driftkostnader då varje spelserver består av fyra kluster (servrar serven typ) dessa är original wow, tbc, northrend och instance servern, dessaum ligger alla på olka servrar då ibland har det hänt att servern krashat och man åkt ut och ska logga in igen så går det inte men väljer man en annan gubbe i ett annat område så funkar det.
sen är det ju bara att räkna hur många servrar de har i eu,us,kina och asien. ta det gånger fyra (kan nog till och med vara fler än fyra/server) då har man ju lite hum om hur sjukt stor serverpark de har tillgång till. så ström och allmän driftkostnad lär ju vara rätt stor
sen tillkommer ju supportlöner, servertekniker (då de måste ha 24/7 jour i serverhallar och support stationer dessutom)
sen har du ju löner till de som fortfarande jobbar med att updatera och vidarutvecklar spelet.

Kletet, 6 månader är så vitt jag vet ett halvår... ;) Och månadsavgiften är på c:a 120 spänn (varierar ju med euron och dollarns värde). De flesta betalar med VISA, inte Gamecards. Sen måste du räkna bort eventuell moms från företagets vinst. Ja osv osv.

Johan Eklund om jag fattar rätt så är du lite av en rollspelsexpert. Tänkte bara fråga om du (eller någon annan för den delen) har testat eve online? och vad du/ni i så fall har för uppfattning.
Kör på ett 14 dagars trial för tillfället och måste säga att jag är högt överväldigad, både av världsvidden och det enorma systemet. I din text så nämns inte eve någon gång vilket jag tycker är lite synd då jag själv ser det som ett stort fenomen. Om man jämför med StarTrek online (om det ens är möjligt), vad är den största skillnaden och varför skulle det ena vara bättre?

"6 månader är så vitt jag vet ett halvår... ;) Och månadsavgiften är på c:a 120 spänn"
Matematikprofessor Johan slår till. 12x125 är ju samma som 6x250, Kletet valde bara att skriva det på ett mer invecklat sätt ;)
@SpyC - Eve Online är väldigt olikt något annat. Det sägs att MMO kräver mycket tid, och det gäller dubbelfalt för Eve. För att komma till det som är riktigt coolt med spelet behövs en stor tidsinvestering i att knyta kontakter och ta sig uppåt i sina corporations. Samtidigt är det mer dynamiskt och konceptuellt intressant än något annat eftersom konflikter i princip är helt spelardrivna, det är friare och vildare än något annat den här sidan Ultima Online.
http://www.wirm.net/nightfreeze/part1.html

Det som jag tror kommer ändra marknaden igen är detta hemliga MMO som Blizzard har planerat, vad kan det vara, och vad kommer det göra för marknaden? :D

SpyC>> EVE Online var med i mitt originalutkast men jag fick korta ned för det höll på bli lite för mycket av ett namedropping-dokument. Men jag har funderat på att göra en fortsättning på min gamla artikelserie Rollspelsrötter från 2006/2007 och gå in på onlinerollspelens framkomst och utveckling lite mer ingående än i den här snabbsammanfattningen.
Seb>> Alltså, min poäng var egentligen att intäkter via internetbetalning fluktuerar pga valutaförändringar rätt mycket så att det ändå kommer bli missvisande att slå ut det på ett helt år sådär.
Snuffsis>> Det är förstås bara spekulationer om ett spekulativt spel .... Men då Blizzard inte är kända för att göra nydanande saker utan bara ta gammal skäpmat och göra magi av det så är jag inte lika övertygad som du.
Fler publikationer
Nyhetskrönika: VGA.Nyhetskrönika |
Nyhetskrönika v. 48!Nyhetskrönika |
Veckolista: Gör om, gör rätt!Artikel |
Ultima Online! <3 Så sjukt roligt, än idag!