Denna artikel är en fortsättning på
tisdagens artikel.
|
Ja, till och med den här sålde! |
2003 Vid det här laget rådde det ingen tvekan om att Playstation 2 stod som hemmamarknadens överlägsna segrare, men samtidigt hade också en annan trend från denna konsolgeneration klart utkristalliserats. Även om exklusiva titlar fortfarande var extremt viktiga så fick konsoltillverkarna i allt större utsträckning börja stå för dem själva.
Ökade utvecklingskostnader i samband med konsolernas allt mer likriktade hårdvara gjorde att tredjepartsutvecklarna ofta såg ekonomiskt intresse i att släppa sina spel på flertalet plattformar och det var inte längre ovanligt att se samma spel på samtliga tre konsoler såväl som till PC. Till skillnad från tidigare generationer innebar det att även konsolkrigets förlorare kunde stoltsera med mer kompletta spelbibliotek än som varit brukligt vilket egentligen gynnade alla utom Sony.
Några andra som började upptäcka framgångens baksida var Rockstar. I februari 2003 försvarade sig en mordåtalad amerikansk 16-åring med att hans besatthet med Grand Theft Auto III varit orsaken till hans brott. Detta på inrådan av tv-spelshatande advokaten Jack Thompson som tillsammans med filmproducenten Uwe Boll - som släppte sin första anskrämliga spelbaserade film House of the Dead samma år - skulle komma att bli 2000-talets mest älskade hatobjekt för tv-spelare. Två ytterligare uppmärksammade mordfall skulle under årets gång peka ut Grand Theft Auto som en bidragande faktor för våldsdåden och moralpaniken var nu uppe i höjder som inte hade skådats sedan Mortal Kombat.
|
Inte från filmen Hostel, utan Steams logga. |
2004År 2004 lade grunden till två otroligt viktiga onlineinitiativ som i princip på egen hand skulle komma att dominera hela andra halvan av 00-talet. Valve släppte efter sex svåra år äntligen uppföljaren till extremt hyllade Half-Life. Half-Life 2 blev om möjligt än mer hyllat än sin föregångare och pekades ut som ett exempel för framtida spel i genren. Framför allt var det en trojansk häst för Valves onlinetjänst Steam som lanserats i tysthet året dessförinnan.
Trycket blev extremt stort på aktiveringsservrarna och sällan har väl något varit hatat så mycket som Steam när nyblivna Half-Life 2-ägare satt och svor för att de inte kunde använda sitt spel. Men trots illvilja lyckades vågspelet, Steam var installerat hos miljontals spelare och allt eftersom det förbättrades förbyttes ilskan mot uppskattning. Idag är Steams onlinebutik och community-funktioner navet som hela PC-marknaden roterar kring medan Valve är en av plattformens två mest rosade spelutvecklare.
|
In the Age of Chaos, two factions battled for dominance... |
Senare samma år skulle den andra skon trilla ned när Blizzard lanserade World of Warcraft. Blizzard gjorde vad Blizzard gör och introducerade kanske inte så mycket nytt till genren, men förbättrade och förenklade på nästan samtliga plan tills det blev en så slipad produkt att det tilltalade en bredare publik än bara de allra mest inbitna nördarna. Eller ja, så slipat som ett onlinerollspel kan vara kanske, för likt de flesta dylika lanseringar var mycket i ett ofärdigt stadium och inloggningsköer var under en längre tid vanliga. World of Warcrafts fortsatta framgångar behöver egentligen inte ältas, men Blizzards tidigare meritlista till trots hade nog ingen kunna förvänta sig vilken gigant spelet skulle bli och det är fortfarande omöjligt att släppa ett spel i genren utan att försöka mäta sig med det. Hittills utan framgång.
En synnerligen intressant batalj tog också sin början detta år. Sony gjorde intåg på den bärbara spelmarknaden med sin PSP och Nintendos senaste kassako verkade nu för första gången på allvar hotad. De kontrade därmed med den betydligt mindre kraftfulla Nintendo DS, som av de flesta sågs som en förhalningsstrategi medan företaget arbetade fram den riktiga uppföljaren till Game Boy för att konkurrera med PSP. Som så många gånger tidigare skulle "de flesta" med tiden visa sig ha ganska fel. Årets överlägset viktigaste spelhändelse skedde dock under sommaren, en i övrigt lugn tid för spelnyheter. Som kompanjon till tidningen Pocket Play lanserades nämligen i juni månad webbsidan Gameplayer.se.
|
Peter är.. glad? Arg? Rädd? |
2005Med halva 00-talet tillryggalagt började det återigen närma sig generationsväxling. Nintendos mystiska Revolution hann bli Wii och - likt Nintendo DS - chocka med en väldigt okonventionell kontrollmetod och Sony visade även de upp sin kommande apparat Playstation 3. Först ut var dock Microsoft som såväl han utannonsera, som släppa, Xbox 360 innan året var slut.
Fast beslutna att ligga steget före hade de rusat ut sin nästagenerationsmaskin men den hade ändå ett förhållandevis starkt lanseringsutbud och togs emot väl. Det var först senare som konsekvenserna av att stressa fram hårdvaran till fullo skulle uppdagas. Ett av de mer populära tidiga spelen till Xbox 360 var Call of Duty 2, det första spelet i huvudserien som släpptes till konsol, och den breddningen av marknaden skulle visa sig viktig i och med Infinity Wards nästa spelsläpp.
|
Den ädla konsten att reta gallfeber på en hel nation. |
Men det låg längre fram i tiden. Vad alla pratade om under 2005 var istället fjolårets Grand Theft Auto: San Andreas, eller närmare bestämt Hot Coffee. Grand Theft Auto hade länge varit kontroversiellt men det var först när moddare grävde fram en borttagen sexscen som stormen bröt ut på allvar. Amerikanska politiker och tv-tyckare (och Jack Thompson förstås) rasade, och det gjorde även utgivaren 2K:s aktier efter att åldersmärkningsgruppen ESRB känt sig tvingad att klassificera om San Andreas med det i princip osäljbara "Adults Only". Även om både spelbranschen och 2K har hämtat sig vid det här laget gav händelsen en tydlig signal om att utvecklare behövde vara betydligt mer noggrannare med sin kod och vilket hot moralens väktare faktiskt kunde utgöra mot spelmarknaden.
Den till en början svårförståeliga Nintendo DS plockade istället poäng med mer familjevänliga medel när Nintendogs släpptes och tog den mer breda publiken på allvar. Framgången lät inte vänta på sig och alla inklusive Oprah ville ha den. Flertalet starka tredjepartstitlar, som Castlevania: Dawn of Sorrow och Phoenix Wright: Ace Attorney, lockade även mer traditionella spelare till plattformen och även om PSP har sålt riktigt bra och är den överlägset mest framgångsrika bärbara plattformen som inte kommer från Nintendo så var det egentligen härifrån som kapplöppningen dem emellan avgjordes till Nintendos favör. Big time.
|
Gene Simmons spanar in... ackorden. |
Den hånade underdogen rönte framgång efter framgång och skulle sedermera komma att bli företagets framgångsrikaste maskin genom tiderna. Och apropå framgång: under november månad släppte de två företagen Harmonix och Red Octane spelet Guitar Hero. Harmonix tidigare titlar Amplitude och Frequency hade fått god kritik men varit ganska smalt inriktade, så med Guitar Hero försökte man sig på något mer ambitiöst. Recensionerna var positiva, men var verkligen ett stort och klumpigt plasttillbehör något som skulle gå hem ute i stugorna?