Decenniets betydelsefullaste enligt Hård

Här på Gameplayer har vi under jullovet försökt sammanställa en lista över de 100 spel från 2000-talets tio första år som vi tycker allra, allra mest om. Och i detta nu är det bara finalplaceringarna kvar att avslöja, men en gemensam nämnare för alla titlar på listan är att spelen uteslutande är valda för att vi tycker att de är skitbra. Försäljningssiffror, genreutvecklingsegenskaper eller nyskapande har inte tagits i beaktning utan vi har helt enkelt bara funderat på vilka spel vi tycker har varit absolut roligast. Så enkelt är det. Men 2000-talet har inte bara erbjudit fantastisk underhållning, det har även erbjudit spel som helt skakat om grundpelarna inom spelindustrin, hittat nya målgrupper, skapat samhällsdebatt och utvecklat trender. Och det är de spelen jag vill lyfta fram.

Först ut är The Sims. En serie som idag finns i tre delar och ungefär tvåhundratjugotre expansioner, men där samtliga delar utgivits under 2000-talet. Det är ganska svindlande eftersom det idag är svårt att tänka sig hur spelvärlden sett ut utan The Sims. Så självklart har det blivit, inte minst för hur titeln blivit en väg in i spelandet för många tjejer, vilket paradoxalt nog även gjort att serien fått dåligt rykte bland ”gamers”. Och visst är det lätt att sparka in öppna dörrar i fallet The Sims. Kalla det dockskåpssimulator, tjejspel och raljera över varför vi ska behöva ett spel för att göra vardagssysslor som att duscha och gå på toaletten. Oavsett vad man tycker om The Sims kan man emellertid inte säga någonting om dess storhet, dess genomslag och dess faktiska kvalitéer. Det bäst säljande spelet 2009 i Sverige var just The Sims 3. Inte New Super Mario Bros Wii eller Call of Duty Modern Warfare 2. Det är ganska häftigt och beror till stor del på att The Sims lyckats hitta den svåråtkomliga målgruppen ickespelare, en målgrupp som är lika stor som eftertraktad vilket fler av de betydelsefulla titlarna på 2000-talet haft i åtanke. Men det är just The Sims funktion som, enkelt och lite taffligt uttryckt, ”tjejspel” som för det till min lista över decenniets mest betydelsefulla spel, inte det faktum att det då som nu handlar om briljant underhållning.

Som spelande tjej har jag alltid varit en minoritet. Oavsett om det gäller skolsammanhang, innebandylag eller häng med tjejgäng har jag i det närmaste alltid varit den enda tjejen som spelar på allvar. Åtminstone innan The Sims. För när första spelet släpptes 2000 brast fördämningarna och nästan alla i min bekantskapskrets började både spela och diskutera The Sims. Taktiker, familjeanekdoter och relationsdrama berättades lika livligt som det senaste avsnittet av aktuella såpor, en effekt inget spel i dessa kretsar tidigare hade haft. Och det här är någonting som fortsatt, för bara några månader sedan var jag på en parmiddag där vi efter några timmar började berätta våra The Sims-historier med precis samma inlevelse som om det vore på riktigt. Det brukar annars vara The Sims-kritikernas främsta argument, att man bara spelar vardagen. Men kom igen, riktigt så är det inte. Mina stackars The Sims-familjer utsätts för alla de möjliga intriger som jag inte ens är i närheten av som 24 årig blivande gymnasielärare i Sundsvall. På den tid jag läser en bok om historiedidaktik hinner mitt spel-alter ego skriva tre böcker, dumpa sin nya man när hon roffat åt sig hans stora hus och flirta med väninnan. Inte så mycket vardag.

Ett av mina allra mest bestående The Sims-minnen är emellertid ett verkligt sådant. Det var en pressträff för någon expansion till The Sims 2 och för ovanlighetens skull var det inte bara det gamla vanliga pressgardet på plats. Nej, medlemmar från det aktiva The Sims-forumet var inbjudna för att både se och testa den nya expansionen Djurliv. Det här var i samma veva jag själv spelade World of Warcraft som mest och det dröjde inte många minuters tjuvlyssnande av The Sims-experterna för att förstå att The Sims var deras World of Warcraft. Diskussionerna var djupa, ingående och varje liten detalj i den nya expansionen hårdgranskades. Att majoriteten av besökarna var tjejer är egentligen inte min poäng, men jag tror att det var där och då jag på allvar förstod vilket genomslag The Sims faktiskt har haft. Därför är det ett av de tre mest betydelsefulla spelen från 2000-talets första decennium.
+ Sofia Hård | 21 jan 2010 10:25

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)