2000-talet vi minns: 2000-2002

Historien formar framtiden. Var spelbranschen är idag, och vart den är på väg, är en direkt konsekvens av allt som skett dessförinnan. De gångna tio åren har sett giganters uppgång och fall, revolutioner som förändrat vårt sätt att se på tv-spel och satt trender som än idag präglar mediets utveckling. Så följ med oss när vi minns de milstolpar som fört oss dit vi är idag.

2000
I samma veva som Nintendo stoltserade med hundra miljoner sålda Game Boy så lanserades den enda konsol som skulle komma att säljas i fler exemplar än den grå plastklumpen. Sonys Playstation 2 är decenniets kanske allra viktigaste konsolaktör och lever olikt sina samtida konkurrenter kvar än idag, även om dess storhetstid är över. Men lanseringen plågades av hårdvaruproblem och brist på intressanta titlar och än så länge kändes Dreamcast som den avsevärt mer spännande konsolen. År 2000 var också när Sega med sitt SegaNet - känt som Dreamarena här i Sverige - på allvar förde konsolvärlden ut på Internet.

Som brukligt under konsolgenerationsskiften var det också ett prominent år för PC som plattform, särskilt rollspelsgenren var starkare än någonsin med titlar som Baldur's Gate II, Diablo II och Icewind Dale. Men årets allra största och viktigaste spelsläpp var riktat mot en helt annan publik än inbitna rollspelsnördar, när Will Wright efter fem års arbete slutligen blev klar med The Sims.

Närmre hemmaplan var det en annan framtida storsäljare som också först såg dagens ljus. Europa Universalis var Paradox Interactives första internationella släpp och med tiden har det blivit vår näst bäst säljande inhemska spelserie någonsin. Tillsammans med Massive Entertainments Ground Control som släpptes samma år och en ständigt växande Digital Illusions - numera mer kända som DICE - började det sätta Sverige på kartan när det kom till spelutveckling och branschföreningen MDTS höll den allra första Dataspelsgalan år 2000.

2001
Nu bekräftades det moderna axiomet att det bara kan finnas tre konkurrerande konsoltillverkare samtidigt. Efter mer än femton års hårdvaruutveckling bekräftade Sega det många haft på känn, att de planerade avveckla Dreamcast och hädanefter fokusera enbart på spelutveckling. Trots att beslutet räddade Sega från trolig konkurs så blev de inte som många förutspådde "världens bästa tredjepartsutvecklare" utan när utvecklingsteamen fick brottas med såväl ny hårdvara som moralproblem kändes istället mycket av den forna Sega-magin som bortblåst.

Det var nya utmanaren Microsoft som med sin Xbox fick ta över stafettpinnen från Sega. Microsoft var oprövade i konsolmarknaden och såväl kontrollen som konsolen kändes stor och klumpig men de hade ett ess i rockärmen som nästan på egen hand räddade Microsofts hårdvarusatsning: Halo. Den före detta Macintosh-inriktade skjutaren emottog odelade hyllningar och sålde som smör i solsken. Precis som "Doom clone" var en tidig synonym till förstapersonsskjutare så blev "Halo killer" den heliga graalen för samtliga stora släpp i genren till konsol, och att den en gång PC-dominerade genren nu är som störst på konsoler kan nog tillskrivas just Halo.

Även Nintendo släppte sin nya maskin Gamecube detta år och - brända av Nintendo 64 - övergav för första gången cartridgeformatet. Ingen av dessa apparater nådde dock vore breddgrader förrän året därpå, till skillnad från Game Boy Advance. Trots att denna "bärbara SNES" inte skulle sälja lika väl som vare sig sin föregångare eller efterträdare så var den likt alla Nintendos bärbara apparater otroligt framgångsrik och väldigt lönsam.

Men på hemmamarknaden fanns det egentligen inget som kunde stoppa Sony. Med titlar som Metal Gear Solid 2, Ico och Devil May Cry hade spelsläppen nu kommit igång på allvar. Men framför allt var det tack vare ett spel som skulle visa sig bli lika framgångsrikt som kontroversiellt - Grand Theft Auto III.

2002
Med alla konsoler slutligen släppta i samtliga territorier började istället mjukvarukriget ta fart på allvar. Nintendo släppte okaraktäristiskt två stortitlar under samma år, Super Mario Sunshine såväl som Samus Arans återkomst Metroid Prime. Det senare var ett skolboksexempel på att man inte skall döma saker på förhand. Att låta en kaosdrabbad amerikansk utvecklare göra Nintendos näst intill heliga rymdtrilogi till en förstapersonsskjutare gick inte väl över hos många, men det slutgiltiga resultatet golvade en hel spelvärld och det är svårt att hitta någon som inte gillar Metroid Prime.

Många andra namnkunniga spelserier fick också nya installationer, däribland Grand Theft Auto - som återigen skulle toppa alla försäljningssiffror - Warcraft, Gran Turismo och The Elder Scrolls. Men det var också ett år för nyetableringar - de första delarna i serier som Kingdom Hearts, Ratchet & Clank och Splinter Cell släpptes alla 2002. Det gjorde även Battlefield 1942, som nästan över en natt gjorde forna flipper- och bilspelsutvecklarna Digital Illusions till Sveriges största och mest välkända spelutvecklare.

Annars var det affärstransaktioner som präglade året. Nintendos trogna andrafiol Rare köptes istället upp av konkurrenten Microsoft för smått otroliga 375 miljoner dollar och inbitna Nintendo-anhängare världen över fick illa kvickt börja inta ståndpunkten att "Goldeneye inte var så bra trots allt". Mindre omvälvande, men mer lokalt, var Vivendi Universals förvärv av svenska Massive Entertainment. Den allra största skrällen var dock när rivalerna Enix och Square avslöjade att de avsåg att gå samman. Tillsammans stod de två för en överväldigande majoritet av den japanska rollspelsförsäljningen och enade verkade de oslagbara på den rollspelsälskande hemmamarknaden.
+ Sebastian Magnusson | 12 jan 2010 09:26

Kommentarer

Themegazombie 12 jan 2010 14:43

åh halo<3 :D

 
12 jan 2010 17:48

Känner flera som inte gillar Metroid Prime =P

Men jag håller dock med om att det är en av de största spelöverraskningarna typ...någonsin. Minns hur Super Play skrev någon förtitt om hur Nintendo fått hjärnsläpp som gett en av sina bästa spelserier till ett amerikanskt företag som skulle göra om det till ett hjärndött skjutarspel och var mycket ledsna. Sen golvade det lätt allt som Nintendo själv utvecklade till Gamecuben.

silent_noise 12 jan 2010 21:08

Intressant läsning, men Metroid Prime suger faktiskt. :)

Kletet 12 jan 2010 21:18

Ja, trevlig läsning minsann!

Chex1 12 jan 2010 22:16

Kul läsning att det var tio år sedan playstation 2 kom ut känns rätt konstigt:P

Men det är skönt att slippa listor och istället sammanfatta årtiondet på detta sätt:)

antias 13 jan 2010 02:49

Trevlig läsning! Ser fram emot nästa för det var då jag på allvar började komma in i gaming samt spelkulturen på allvar. :)

remag 13 jan 2010 09:53

riktigt bra artikel. the sims och halo var två stora milstolpar.

jag har aldrigt riktigt reflekterat över hur betydelsefullt halo har varit för FPS på konsol, men nu när du säger det.

Halo förtjänar därför sin respekt oavsett vad man tycker om serien. Den öppnade faktiskt upp för någonting sprillans nytt.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Registrera dig här

Fler publikationer

Se även

Medlemsrecensioner

Halo: Combat Evolved Anniversary

XB360

Avilinog

7 dec 2011 18:39

Mafia 2

PS3

Arre

14 nov 2011 18:27

Dragon Age 2

PC

Cryptovic

6 okt 2011 20:48

Senaste kommentarerna

Listan uppdateras automatiskt

Senast inloggade gamers

 

Logga in på gameplayer.se

(?)